Left navigation


Information COVID-19

Scandlines trafikerar fortsatt Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock överfarterna. For ytterligare information se tidtabellen här. Det införs nya tillfälliga restriktioner för inresa till Danmark och Tyskland.

Återbetalbara biljetter är självklart alltid återbetalbara.

När man köper en färjebiljett får kunden alltid erbjudande om att köpa till Avbeställningsservice för att biljetten senare ska kunna återbetalas om kunden behöver avboka biljetten.

Även om kunden har valt att inte köpa till Avbeställningsservice erbjuder Scandlines, helt extraordinärt att alla biljetter kan bokas om utan avgift. Kunder som har köpt en Economy biljett kan uppgraderas till en Economy Extra utan avgift, dock debiteras prisskillnaden mellan Economy-biljetten och en Economy Extra. Det är även möjligt att få ett tillgodobevis istället som kan användas i hela 2020. För att ta del av detta erbjudande ska du kontakta vårt Service Center vårt Service Center på scandlines@scandlines.com eller ring till +46 (0) 200 439 539.

Uppdaterad 18/03 14:30
Scandlines har beslutat att stänga våra Onboardshops på färjorna på båda överfarterna. Det kommer fortsatt vara möjligt att köpa lite mat och dryck ombord.

Uppdaterad 16/3 18:30
På grund av den rådande situationen stänger BorderShop i Puttgarden och Rostock tillfälligt. Håll dig uppdaterad på bordershop.com om när vi öppnar igen.

Easymarked har fortfarande öppet mellan 06.00 -22.00.

Uppdaterad 16/3 15:45
Om du har köpt en biljett med avresa i mars eller april månad erbjuder Scandlines extraordinärt möjligheten att du kan omboka din biljett utan avgift, ev. prisdifferens avkrävs. Detta gäller oavsett vilken biljett du har köpt.

Efter att Tyskland har stängt deras gräns mot bl.a. Danmark, erbjuder Scandlines kunder som har biljetter med avresa i mars eller april möjligheten att omboka eller få ett tillgodobevis till en ny biljett med samma flexibilitet som den nuvarande. Tillgodobevis är giltigt i hela 2020. Kontakta vårt Service Center på scandlines@scandlines.com eller ring till +46 (0) 200 439 539.

Uppdaterad 16/3 11:20
Fler och fler europeiska länder har stängt deras gränser i helgen som har gått. Detta gäller även Tyskland som stängde sina gränser mot bl.a. Danmark måndag den 16 mars kl. 8:00.

Tyskland tillåter, precis som Danmark, fortsatt transport av gods och pendlare över gränsen, på så sätt kan samhällsviktig transport fortsätta. Det finns i skrivande stund inget slutdatum för den tyska stängningen.

Se mer om tillfälliga restriktioner för inresa till Danmark och Tyskland.

Vi seglar fortsatt – mest med godstransport i den gällande situationen – och anpassar vår tidtabell till mängden av transport.

Du kan se tidtabellen här.

Uppdaterad 13/3 23:30
Scandlines seglar fortsatt på Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock. Det implementeras tillfälligt nya restriktioner för inresa till Danmark den 2020.03.14 kl. 12:00. Läs mer här.

Uppdaterad 13/3 8:30
Den 11 mars införde den danska regeringen en rad olika åtgärder som ska minska spridningen av COVID-19 (Coronavirus). Dessa åtgärder rättar Scandlines sig naturligtvis efter.

Vi följer hela tiden myndigheternas rekommendationer för att minska smittspridningen och anpassar oss efter dessa.

Regeringen uppmanar till att vi inte låter Danmark och transporten stå still. Vi seglar därför fortfarande på våra två överfarter mellan Danmark och Tyskland, nämligen Gedser-Rostock och Rödby-Puttgarden.

Det er mycket viktigt för Scandlines att du alltid kan känna dig trygg som passagerare när du reser med oss. Det gäller både din sjöfartssäkerhet och din säkerhet i samband med COVID-19.

  • Vi ser till att följa reglerna gällande handtvätt och har handsprit tillgängligt för passagerarna. Behållarna töms snabbt och vi fyller dem igen så snabbt vi kan.
  • Vi har satt upp planscher, på alla färjor, med råd för hur man undgår smittspridning.
  • Vi gör rent med desinficeringsmedel varje timme på alla ställen som berörs av många händer. Det gäller bl.a. dörrhandtag, trappräcken, kranar och tryckknappar vid toaletterna.
  • Även vårt utbud av mat ombord påverkas av situationen. Vi ser till att alla kan få något att äta och dricka men vi har stängt våra bufféer.

Vi förstår att den nuvarande situationen skapar osäkerhet hos många resande och vi kommer göra vårt bästa för att din resa med Scandlines som alltid ska kännas trygg och säker.

Frågor ang. Coronavirus

Vi har listat många av de frågor som vi får på Scandlines Service Center och via Facebook som vi tycker är intressant för andra. Vi har även listat de svar vi kan ge. Situationen utvecklar sig hela tiden och vi uppdaterar kontinuerligt.

  • Kan man räkna med att komma med färjor från Tyskland i dessa Corona-dagar?

Scandlines följer råd och rekommendationer från både danska Sundhetsstyrelsen, Utrikesdepartementet samt danska och tyska myndigheter. Danska regeringen uppmanar till att inte låta Danmark och transporterna avstanna. Därför trafikerar vi fortsatt våra två rutter mellan Danmark och Tyskland, nämligen Gedser–Rostock samt Rödby–Puttgarden. Där implementeras dock tillfälligt nya restriktioner för inresa till Danmark den 2020.03.14 kl. 12:00. Läs mer här.

Här kan du följa vår allmänna trafikinformation

  • Går ni ner till max 100 personer på varje avgång?

Lagen om att förbjuda att över 100 människor uppehåller sig i ett transportmedel gäller inte färjor. Vi är mitt i vår absoluta lågsäsong och har därför i snitt sällan mer än 100 passagerare med på varje avgång. Vi har nästan 100 överfarter om dagen så det är möjligt att lägga sin transport utanför rusningstid. Färjan är dessutom stor så det är lätt att sätta sig utspritt och därmed undgå nära kontakt.

  • Vilka försiktighetsåtgärder har ni tagit i hamnen och ombord på färjorna gällande Corona?

Vi har inte nära kontakt med i hamnen då kunderna sitter kvar i sina bilar. Vi har ökat fokus på hygien och rengöring på våra färjor och spritar ofta av. Vi har stängt våra bufféer och det kommer vara möjligt för våra passagerare att köpa mat och dricka med begränsat urval.

  • Har ni någon personal som har varit i karantän eller har blivit smittad?

Vi har ingen information om att någon medarbetare hos Scandlines är smittad.

  • Får man besked direkt eller ska man hålla sig uppdaterad någonstans om man har bokat en biljett och det kommer ändringar pga. Corona?

Vårt Service Center kontaktar dig om du har en reservation till en avgång som ställs in och förutsatt att de har din kontaktinformation. Det är alltid en bra idé att hålla sig uppdaterad på scandlines.se.

  • Får jag en e-mail om min färjeavgång bliver inställd pga. Corona?

Vårt Service Center kontaktar dig om du har en reservation till en avgång som ställs in och förutsatt att de har din kontaktinformation. Det är alltid en bra idé att hålla sig uppdaterad på scandlines.se.

  • Är det möjligt att ta färjan om gränsen stänger?

Scandlines rättar sig efter myndigheternas rekommendationer. Vi fortsätter segla då vi är en del av den kritiska infrastrukturen som säkrar att leveranser med t.ex. medicin och livsmedel kommer fram. De passagerare som har ”ett giltigt syfte” får naturligtvis lov att resa med. Det är myndigheterna som beslutar om man får resa i landet och därmed kryssa gränsen, inte Scandlines.

  • Är det möjligt att resa via den andra gränsen om ni ställer in färjorna?

Scandlines rättar sig efter myndigheternas rekommendationer. Vi fortsätter segla då vi är en del av den kritiska infrastrukturen som säkrar att leveranser med t.ex. livsmedel kommer fram. De passagerare som har ”ett giltigt syfte” får naturligtvis lov att resa med. Det är myndigheterna som beslutar om man får resa i landet och därmed kryssa gränsen, inte Scandlines.

  • Har BorderShop öppet i dessa Corona tider?

På grund av den rådande situationen stänger BorderShop i Puttgarden och Rostock tillfälligt. Håll dig uppdaterad på bordershop.com om när vi öppnar igen.

Easymarked har fortfarande öppet mellan 06.00 -22.00.

  • Hur ska man förhålla sig till en färjeöverfart till Tyskland?

Vi råds ju till att stanna hemma. Vi fortsätter segla då vi är en del av den kritiska infrastrukturen som säkrar att leveranser med t.ex. livsmedel kommer fram. De passagerare som har ”en giltig anledning” får naturligtvis lov att resa med. Det är myndigheterna som beslutar om man får resa i landet och därmed kryssa gränsen, inte Scandlines.

  • Är där några begränsningar gällande avgångar till BorderShop?

Scandlines trafikerar fortsatt våra två rutter mellan Danmark och Tyskland, nämligen Gedser–Rostock samt Rödby–Puttgarden. Det är alltid en bra idé att hålla sig uppdaterad på scandlines.se.

På grund av den rådande situationen stänger BorderShop i Puttgarden och Rostock tillfälligt. Håll dig uppdaterad på bordershop.com om när vi öppnar igen.

Easymarked har fortfarande öppet mellan 06.00 -22.00.

  • Jag har köpt en biljett till på onsdag och vill verkligen inte resa pga. det som händer i världen för ögonblicket. Är det möjligt att avboka sin biljett och få pengarna återbetalda eller är det bara synd?

Om du har köpt en biljett med avresa under mars eller april 2020 erbjuder Scandlines, under nuvarande extraordinära omständigheter, ombokning utan avgift, varje prisskillnad debiteras. Detta gäller oavsett vilken biljett du har köpt.

  • Vi skal resa till Tyskland i april och bokade biljetten i februari. Om vi nu inte kan resa ut ur landet pga. Coronavirus, får vi då våra pengar tillbaka?

Om du har köpt en biljett med avresa under mars eller april 2020 erbjuder Scandlines, under nuvarande extraordinära omständigheter, ombokning utan avgift, varje prisskillnad debiteras. Detta gäller oavsett vilken biljett du har köpt.

  • Kan man lösa in sin biljett till SMILE-poäng istället för att omboka/få tillgodobevis?

Scandlines erbjuder helt extraordinärt att alla biljetter kan bokas om utan avgift, eventuell prisskillnad debiteras. Det är även möjligt att få ett tillgodobevis istället som kan användas i hela 2020. Det är inte möjligt att inlösa sin biljett till SMILE-poäng.

  • Kan en Economy-biljett bokas om till en annan typ av biljett?

Scandlines erbjuder helt extraordinärt att en Economy-biljett kan bokas om utan avgift, dock debiteras prisskillnaden mellan din biljett och en Economy Extra. Det är även möjligt att få ett tillgodobevis på en Economy-biljett som kan användas i hela 2020.

  • Vilken mat och dricka kan man köpa ombord under dessa omständigheter?

Man kan köpa något att äta och dricka ombord på alla Scandlines färjor. Vi har dock stängt våra bufféer. Myndigheterna säger att personer som inte har ett giltigt syfte för deras inresa till Danmark eller Tyskland kan förvänta att bli avvisade vid gränsen.

  • Vad är ett giltigt syfte?

Scandlines rättar sig efter myndigheternas rekommendationer. Vi fortsätter segla då vi är en del av den kritiska infrastrukturen som säkrar att leveranser med t.ex. medicin och livsmedel kommer fram. De passagerare som har ”ett giltigt syfte” får naturligtvis lov att resa med. Det är myndigheterna som beslutar om man får resa i landet och därmed kryssa gränsen, inte Scandlines. Läs mer här