Left navigation


Välkommen tillbaka ombord – vi har saknat dig

Uppdaterad 15/07 08:50

Myndigheterna i Tyskland har beslutat att häva resebegränsningarna till och från Sverige och kraven om två veckors karantän vid inresa bortfaller.

Scandlines rekommenderar att man håller sig uppdaterar före inresa i Tyskland på Bundesministerium für Gesundheit

Uppdaterad 09/06 15:45

Scandlines rekommenderar att du håller dig uppdaterad om de gällande reserekommendationer som kan ha betydning för din resa efter 14 juni 2020. Myndigheterna i flera tyska delstater har för närvarande infört begränsningar för resenärer från Sverige, vilket betyder två veckors karantän vid inresa. Rekommendationerna anpassas kontinuerligt. Vi rekommenderar att du köper avbeställningsservice. Om du har köpt en biljett utan avbeställningsservice kan vi tyvärr inte erbjuda att återbetala dig biljett.

Gränsen mellan Danmark och Tyskland öppnas den 15 juni 2020 23:59.

Det innebär att vi äntligen får hälsa dig välkommen ombord på våra färjor, och det har vi sett fram emot. Du kan återigen njuta av gott kaffe och god mat ombord – Onboardshop på färjan och BorderShop i Puttgarden och Rostock är också öppna och redo att välkomna dig.

Din säkerhet är viktig för oss

När du reser med våra färjor, är det viktigt för oss att du får den bästa möjliga upplevelsen. Därför har vi placerat ut massor av handsprit och tydliga avståndsmarkörer både på våra färjor och i BorderShop. Vi är uppdaterade på de senaste säkerhetsåtgärderna och följer alltid myndigheternas anvisningar, så vi är helt redo att välkomna dig under trygga förhållanden.

Det är mycket viktigt för Scandlines att du som passagerare alltid kan känna dig trygg när du reser med oss. Detta gäller både sjösäkerheten och din säkerhet i samband med covid-19.

  • Vi följer reglerna för handtvätt och har placerat ut extra handsprit tillgängligt för passagerarna.
  • Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.
  • Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna

Inresa till Tyskland

Tänk på att Tyskland har restriktioner vid inresa för personer som har uppehållit sig i högriskländer. Läs mer på Bundesministerium für Gesundheit

Frågor och svar

Nedan har vi listat frågor som kommer till Scandlines kundservice och Facebook, och som vi tror är av intresse för andra.

  • Kan man komma till Tyskland med färjan?

Ja, från den 15 juni 2020 23:59, när gränsen mellan Danmark och Tyskland öppnas, kan alla återigen segla med våra färjor på linjerna Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock. För att förebygga smittspridning bör personer som är sjuka eller har symtom på covid-19 dock stanna hemma. Scandlines fortsätter att följa råd och rekommendationer från både Sundhedsstyrelsen, Udenrigsministeriet samt danska och tyska myndigheter. Se mer om tillfälliga restriktioner för inresa till Danmark och Tyskland.

Följ vår allmänna trafikinformation här

  • Kan jag resa genom Danmark till exempelvis Tyskland utan att stanna i Danmark? Vilka dokument måste jag visa myndigheterna?

Transit genom Danmark är endast tillåten om resan har ett giltigt syfte, till exempel svenskar som har varit på semester utomlands och vill komma in i Danmark för att återvända hem eller turister i Sverige som vill återvända till sitt hemland.

Personer som är fast bosatta i Tyskland eller ett nordiskt land (Sverige, Norge, Finland och Island) anses har ett giltigt syfte att färdas genom Danmark för att åka på semester utanför Danmark, till exempel personer som är fast bosatta i Tyskland som vill resa genom Danmark för att åka på semester i Sverige eller någon annanstans i Tyskland, till exempel på Sylt, anses ha ett giltigt syfte för att komma in. För ytterligare information, se danska polisen.

  • Finns det ett maxantal personer per överfart?

Vi har begränsat det maximala antalet passagerare ombord med cirka 35 procent, men det skiljer sig dock något från färja till färja, och har därmed sett till att det finns gott om utrymme för alla passagerare.

Samlingsförbudet gäller inte vanlig användning av offentlig transport och heller inte på färjor. Det blir i genomsnitt ett lågt antal passagerare på varje överfart. Utöver detta kan man förlägga sin transport utanför rusningstid. Färjan är dessutom stor, så det är lätt att sitta utspridda och därmed undvika närkontakt.

  • Får jag sitta i min bil under överfarten?

Vi rekommenderar våra passagerare att gå upp på däck och njuta av åkturen. Färjan är stor och det finns gott om utrymme för att hålla avstånd. Dessutom följer vi alla riktlinjer när det gäller covid-19.

Men om du vill stanna i bilen under resan går det också bra.

Gör så här: I samband med incheckningen informerar du vår personal i incheckningskuren om att du och bilens övriga passagerare vill stanna kvar i bilen under överfarten. Tillsammans med din biljett får du en lapp med instruktioner om hur du ska göra. Det är viktigt att du och bilens andra passagerare följer dessa instruktioner.

Max. 100 passagerare i 20 bilar kan stanna i bilen under överfarten. Om antalet passagerare som vill stanna kvar i bilen under resan överstiger denna siffra, hänvisar vi till nästa avgång. Du får inte starta motorn under överfarten. Det finns inga toaletter på bildäck, och det är inte heller tillåtet att röka i bilen under resan.

  • Vilka försiktighetsåtgärder vidtar ni i hamnen och ombord på färjan?

I hamnen förekommer ingen närkontakt, eftersom man håller sig i sin bil.

På färjan ser vi till att följa reglerna för handtvätt och har handsprit tillgänglig för passagerarna. Behållarna töms snabbt och vi fyller på dem så fort som möjligt.

Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.

Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna.

  • Om det görs ändringar på grund av corona och jag redan har bokat en biljett, får jag då direkt besked eller måste jag själv hålla mig uppdaterad någonstans?

Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation för en avgång som blir ändrad, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se

  • Får jag ett e-postmeddelande om min färja ställs in på grund av corona?

Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation till en avgång som ställs in, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se

  • Jag har beställt en biljett, men nu har jag blivit sjuk. Kan jag få en återbetalning?

Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis alltid återbetalas.

I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Kan jag få pengarna tillbaka för min biljett som jag inte kunde använda på grund av reserestriktioner?

Vi följer kontinuerligt utvecklingen för covid-19. Detta gäller även officiella reserekommendationer. Som färjeoperatör ingår vi endast ett kontrakt om transport och erbjuder därmed inte tjänster på rese- eller paketreseområdet. Därför omfattas vi inte av de mycket omtalade återbetalningskraven.

Vi gör allt vi kan för att stötta våra kunder i den här svåra situationen och försöker hjälpa dem att hitta alternativa lösningar för att förhindra förluster.

Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis alltid återbetalas.

I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

Även om du väljer bort avbeställningsservice erbjuder Scandlines extraordinärt att kunder med biljetter för avresa till och med 14 juni 2020 kan omboka sina biljetter utan kostnad. Du kan också välja att uppgradera en Economy-biljett till en Economy Extra-biljett genom att betala prisskillnaden. Du kan också få ett tillgodobevis på samma värde som biljettpriset på den oanvända biljetten. Tillgodobeviset kan användas till en ny biljett med avresa fram till slutet av 2021. En bokning med tillgodobevis ska genomföras senast den 31 december 2020. Kontakta vår kundservice på scandlines@scandlines.com för att få ett tillgodobevis eller ring +45 33151515 för ombokning eller mer information.

  • Kan man som SMILE-medlem byta sin biljett mot SMILE-poäng istället för ombokning/tillgodobevis?

Scandlines erbjuder extraordinärt att alla biljetter köpta under perioden med reserestriktioner på grund av covid-19 kan ombokas utan kostnad, dock debiteras en eventuell prisskillnad. Det går också att istället få ett tillgodobevis för användning vid en senare tidpunkt. Tyvärr går det inte att byta en biljett mot SMILE-poäng.

  • Kan en Economy-biljett bokas om till en annan typ av biljett?

Scandlines erbjuder extraordinärt att en Economy-biljett för avresa till och med 15 juni 2020 kan ombokas utan kostnad. Du kan också välja att uppgradera en Economy-biljett till en Economy Extra-biljett genom att betala prisskillnaden. Du kan också få ett tillgodobevis på samma värde som biljettpriset på den oanvända biljetten. Tillgodobeviset kan användas till en ny biljett med avresa fram till slutet av 2021. En bokning med tillgodobevis ska genomföras senast den 31 december 2020. Kontakta vår kundservice på scandlines@scandlines.com för att få ett tillgodobevis eller ring +46 (0) 200 439 539 för ombokning eller mer information.

  • Är det öppet i BorderShop?

Ja, från den 2 juni 2020 är det åter öppet i BorderShop Rostock, medan BorderShop Puttgarden öppnas den 15 juni 2020. Se erbjudanden och öppettider på bordershop.com. Easymarked har haft öppet hela tiden och fortsätter förstås ha det. Här är öppettiderna 06.00–22.00.

  • Finns det några gränser för hur många som kan vara inne i BorderShop samtidigt?

Det får vara max. 700 kunder samtidigt i BorderShop Puttgarden och max. 120 kunder i BorderShop Rostock. Det finns räkneverk vid in- och utgångarna för att se till att detta antal inte överskrids.

Vi följer myndigheternas rekommendationer för att minska smittspridningen. På den tyska sidan rekommenderar man att du bär mun- och nässkydd i alla butiker. Du måste därför täcka mun och näsa när du vistas i vår BorderShop. Det kan du exempelvis göra genom att knyta en vanlig halsduk eller sjal runt munnen och näsan eller genom att använda munskydd.

  • Finns det några gränser för hur många som kan vistas i Onboardshop samtidigt?

Vi har begränsat det maximala antalet passagerare ombord med cirka 35 procent, men det skiljer sig dock något från färja till färja, och har därmed sett till att det finns gott om utrymme för varje passagerare.

Vi följer myndigheternas rekommendationer för att minska smittspridningen. På den tyska sidan rekommenderar man att du bär mun- och nässkydd i alla butiker. Därför ska du täcka munnen och näsan när du befinner dig i vår Onboardshop. Det kan du exempelvis göra genom att knyta en vanlig halsduk eller sjal runt munnen och näsan eller genom att använda munskydd.

  • Vilken mat och dryck kan man få ombord?

Du kan få något att äta och dricka ombord på alla Scandlines färjor. Vi har öppet i FoodXpress, Scandlines Kitchen och i vår Coffee shop. Dock håller restaurangen med vår buffé stängt på Gedser-Rostock.

  • Kan man handla ombord?

Ja, vår Onboardshop är öppen. På den tyska sidan rekommenderar man att du bär mun- och nässkydd i alla butiker. Därför ska du täcka munnen och näsan när du befinner dig i vår Onboardshop. Det kan du exempelvis göra genom att knyta en vanlig halsduk eller sjal runt munnen och näsan eller genom att använda munskydd.