Left navigation


En trygg resa för alla

Hos Scandlines har vi ett antal initiativ för att säkerställa en trygg resa i den aktuella situationen. Vi er redo att hälsa dig välkommen ombord på våra färjor, och det du kan återigen njuta av gott kaffe och god mat ombord – Onboardshop på färjan och BorderShop i Puttgarden och Rostock är också öppna och redo att välkomna dig.

Vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad om de gällande reserekommendationer som kan ha betydning för din resa. Se reserekommendationer och restriktioner i Tyskland på Bundesministerium für Gesundheit (på engelska) og i Danmark på Danska polisen. Vi rekommenderar att du köper avbeställningsservice. Om du har köpt en biljett utan avbeställningsservice kan vi tyvärr inte erbjuda att återbetala dig biljett.

Din säkerhet är viktig för oss

När du reser med våra färjor, är det viktigt för oss att du får den bästa möjliga upplevelsen. Därför har vi placerat ut massor av handsprit och tydliga avståndsmarkörer både på våra färjor och i BorderShop. Vi är uppdaterade på de senaste säkerhetsåtgärderna och följer alltid myndigheternas anvisningar, så vi är helt redo att välkomna dig under trygga förhållanden.

Det är mycket viktigt för Scandlines att du som passagerare alltid kan känna dig trygg när du reser med oss. Detta gäller både sjösäkerheten och din säkerhet i samband med covid-19.

  • Vi följer reglerna för handtvätt och har placerat ut extra handsprit tillgängligt för passagerarna.
  • Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.
  • Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna

Kom ihåg munskydd

På den danska sidan har man från den 22 augusti 2020 tillfälligt infört krav om att bära mun- och nässkydd i kollektivtrafiken. Detta gäller även på Scandlines färjor som trafikerar överfarterna Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock. 
 
Kom därför ihåg att ta med ett munskydd när du ska ut och segla. Du måste bära munskyddet på terminalområdet, när du lämnar din bil och under hela överfarten, dock inte när du äter och dricker.

Reser du som gående passagerare ska du bära munskydd under hela tiden som du befinner dig på terminalen.
 
Scandlines besättning i passagerarområden kommer också att bära munskydd/visir. Medarbetare som inte är i direkt kontakt med passagerarna är inte omfattade av detta krav.
 
Kravet på munskydd gäller inte för barn under 12 år, personer med andningsproblem, nedsatt medvetandenivå, eller personer med fysiska eller psykiska funktionshinder som innebär att de inte själva kan ta av munskyddet.

 

 

Inresa till Tyskland

Tänk på att Tyskland har restriktioner vid inresa för personer som har uppehållit sig i högriskländer. Läs mer på Bundesministerium für Gesundheit

Frågor och svar

Nedan har vi listat frågor som kommer till Scandlines kundservice och Facebook, och som vi tror är av intresse för andra.

  • Kan jag resa genom Danmark till exempelvis Tyskland? 

Fr.o.m. 22 oktober avråder Danmark för alla ej nödvändiga resor mellan Danmark och Tyskland. Det är tillåtet att resa transit genom Danmark till och från Sverige om resan har ett giltigt syfte, till exempel svenskar som ska på semester utomlands och vill resa genom Danmark för att nå destinationen eller turister i Sverige som vill återvända till sitt hemland. 

För att förebygga smittspridning bör personer som är sjuka eller har symtom på covid-19 dock stanna hemma. Scandlines fortsätter att följa råd och rekommendationer från både Sundhedsstyrelsen, Udenrigsministeriet samt tyska myndigheter. Se reserekommandationer och restriktioner i Tyskland på Bundesministerium für Gesundheit (på engelska) och i Danmark på danska polisen
Följ vår allmänna trafikinformation här

 

 

  • Finns det ett maxantal personer per överfart?

Vi har begränsat det maximala antalet passagerare ombord med cirka 35 procent, men det skiljer sig dock något från färja till färja, och har därmed sett till att det finns gott om utrymme för alla passagerare.

Samlingsförbudet gäller inte vanlig användning av offentlig transport och heller inte på färjor. Det blir i genomsnitt ett lågt antal passagerare på varje överfart. Utöver detta kan man förlägga sin transport utanför rusningstid. Färjan är dessutom stor, så det är lätt att sitta utspridda och därmed undvika närkontakt.

  • Får jag sitta i min bil under överfarten?

Vi rekommenderar våra passagerare att gå upp på däck och njuta av åkturen. Färjan är stor och det finns gott om utrymme för att hålla avstånd. Dessutom följer vi alla riktlinjer när det gäller covid-19.

Men om du vill stanna i bilen under resan går det också bra.

Gör så här: I samband med incheckningen informerar du vår personal i incheckningskuren om att du och bilens övriga passagerare vill stanna kvar i bilen under överfarten. Tillsammans med din biljett får du en lapp med instruktioner om hur du ska göra. Det är viktigt att du och bilens andra passagerare följer dessa instruktioner.

Max. 100 passagerare i 20 bilar kan stanna i bilen under överfarten. Om antalet passagerare som vill stanna kvar i bilen under resan överstiger denna siffra, hänvisar vi till nästa avgång. Du får inte starta motorn under överfarten. Det finns inga toaletter på bildäck, och det är inte heller tillåtet att röka i bilen under resan.

  • Vilka försiktighetsåtgärder vidtar ni i hamnen och ombord på färjan?

I hamnen förekommer ingen närkontakt, eftersom man håller sig i sin bil.Lämnar man bilen för att ta frisk luft eller gå  på toaletten SKA munskydd eller visir bäras.

På färjan ser vi till att följa reglerna för handtvätt och har handsprit tillgänglig för passagerarna. Behållarna töms snabbt och vi fyller på dem så fort som möjligt.

Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.

Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna.

  • Om det görs ändringar på grund av corona och jag redan har bokat en biljett, får jag då direkt besked eller måste jag själv hålla mig uppdaterad någonstans?

Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation för en avgång som blir ändrad, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se

  • Får jag ett e-postmeddelande om min färja ställs in på grund av corona?

Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation till en avgång som ställs in, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se

  • Jag har beställt en biljett, men nu har jag blivit sjuk. Kan jag få en återbetalning?

Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis alltid återbetalas.

I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Kan jag få pengarna tillbaka för min biljett som jag inte kunde använda på grund av reserestriktioner?

Vi följer kontinuerligt utvecklingen för covid-19. Detta gäller även officiella reserekommendationer. Som färjeoperatör ingår vi endast ett kontrakt om transport och erbjuder därmed inte tjänster på rese- eller paketreseområdet. Därför omfattas vi inte av de mycket omtalade återbetalningskraven.

Vi gör allt vi kan för att stötta våra kunder i den här svåra situationen och försöker hjälpa dem att hitta alternativa lösningar för att förhindra förluster.

Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis alltid återbetalas.

I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Kan man som SMILE-medlem byta sin biljett mot SMILE-poäng istället för ombokning/tillgodobevis?

Tyvärr går det inte att byta en biljett mot SMILE-poäng.

  • Är det öppet i BorderShop?

Ja, det är öppet i BorderShop Puttgarden och Rostock. Se erbjudanden och öppettider på bordershop.com. Easymarked har haft öppet hela tiden och fortsätter förstås ha det. Här är öppettiderna 06.00–22.00.

  • Finns det några gränser för hur många som kan vara inne i BorderShop samtidigt?

Det får vara max. 700 kunder samtidigt i BorderShop Puttgarden och max. 120 kunder i BorderShop Rostock. Det finns räkneverk vid in- och utgångarna för att se till att detta antal inte överskrids.

Vi följer myndigheternas rekommendationer för att minska smittspridningen. På den tyska sidan rekommenderar man att du bär mun- och nässkydd i alla butiker. Du måste därför täcka mun och näsa när du vistas i vår BorderShop. Det kan du exempelvis göra genom att knyta en vanlig halsduk eller sjal runt munnen och näsan eller genom att använda munskydd.

  • Finns det några gränser för hur många som kan vistas i Onboardshop samtidigt?

Vi har begränsat det maximala antalet passagerare ombord med cirka 35 procent, men det skiljer sig dock något från färja till färja, och har därmed sett till att det finns gott om utrymme för varje passagerare.

  • Vilken mat och dryck kan man få ombord?

Du kan få något att äta och dricka ombord på alla Scandlines färjor. Vi har öppet i FoodXpress, Scandlines Kitchen och i vår Coffee shop.

  • Kan man handla ombord?

Ja, vår Onboardshop är öppen.