Left navigation


Allmänna villkor för Scandlines färjebiljetter

Scandlines erbjuder tre basbiljetter, Economy, Economy EXTRA och FLEX.
Periodvis har vi även speciella erbjudanden och kampanjbiljetter på våra överfarter.

Priser på de respektive biljetterna visas i online bokningen när all reseinformation är angiven. Scandlines priser varierar beroende på säsong, resdag, längd och typ av biljett.

Villkoren på denna sida är gällande för överfarterna Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock t.o.m. 2020.01.05.

Economy Lågprisbiljett - boka i god tid och spara pengar

Bokning:

  • Bokning kan ske fram till 14 dagar före avgång och endast vid bokning online.
  • Begränsat antal biljetter per avgång.
  • Kräver SMILE-medlemskap.
  • Pris är visat inkl. Online Bokningsavgift på SEK 10:-

Giltighet:

  • Biljetten accepteras endast till den bokade avgången.
  • Rödby-Puttgarden: Check-in i hamnen är möjlig 45 minuter före den bokade färjeavgången. Vid tidigare ankomst till hamnen ska en ny biljett köpas eller får du invänta den bokade avgången. 
  • Gedser-Rostock: Check-in i hamnen är möjlig 2 timmar före den bokade färjeavgången. Vid tidigare ankomst till hamnen ska en ny biljett köpas eller får du invänta den bokade avgången. 
  • Check-in i hamnen senast 15 minuter före den bokade avgången. Vid ankomst till hamnen senare är biljetten ogiltig och en ny biljett ska köpas.

Ändringar / Avbeställning:

  • Ombokning är ej möjlig.
  • Avbeställning och återbetalning är endast möjlig vid köp av Avbeställningsservice, som kan köpas för SEK 173:- i samband med biljettköp i onlinebokningen.
  • Det är 24 timmars ångerrätt efter bokning av en biljett.
Economy EXTRA Standardbiljett

Bokning:

  • Kan köpas online och i vårt Servicecenter senast 2 timmar före avgång eller i hamnen senast 15 minuter före avgång 
  • En Onlinebokningsavgift på SEK 10:- per bokning avkrävs.
  • Vid köp i fil med personlig service i hamnen eller hos Scandlines Servicecenter tillkommer en bokningsavgift på SEK 105:-

Giltighet:

  • Giltig på alla lediga avgångar på samma dag som du har bokat till.
  • Check-in i hamnen senast 15 minuter före avgången.

Ändringar / Avbeställning:

  • Ombokning är möjlig mot avgift om SEK 310:- och ev. prisdifferens avkrävs.
  • Ombokning ska ske telefonisk via vårt Servicecenter på +45 33 15 15 senast 2 timmar före den bokade avgången eller direkt i hamnen på den bokade avresedagen.
  • Avbeställning och återbetalning är endast möjlig vid köp av Avbeställningsservice, som kan köpas för SEK 173:- i samband med biljettköp i onlinebokningen.
  • Det är 24 timmars ångerrätt efter bokning av en biljett.
FLEX Stor flexibilitet och många fördelar

Extra fördelar:

  • Kom först möjligt på färjan.
  • 1 kaffe, te eller mineralvatten ombord till alla i bilen.
  • Full flexibilitet att avbeställa och/eller ändra biljetten i upp till 3 månader efter den bokade avgången

Bokning:

  • Kan köpas online eller via vårt Servicecenter senast 2 timmar före avgång eller i hamnen senast 15 minuter före avgång.
  • En Onlinebokningsavgift på SEK 10:- per bokning avkrävs. 
  • Vid köp i fil med personlig service i hamnen eller hos Scandlines Service Center tillkommer en bokningsavgift på SEK 105:-

Giltighet

  • Garanterad plats på alla avgångar från köpsdatum upp till 3 månader efter den bokade avgången.
  • Check-in i hamnen senast 15 minuter före avgången.

Ändringar / Avbeställning:

  • Kan fritt ombokas och återbetalas i upp till 3 månader efter den bokade avgången.
  • Ombokning ska ske telefonisk via vårt Servicecenter på +45 33 15 15 senast 2 timmar före den bokade avgången eller direkt i hamnen på den bokade avresedagen 
  • Differensen till en ev. dyrare avgång betalas samtidig ombokningen. 
  • Det är 24 timmars ångerrätt efter bokning av en biljett.
Motorcykel, cykel och landgång
  • För motorcyklister är Economy Extra villkor gällande vid ändringar (ombokning) och avbeställning. 
  • Landgångsbiljetter samt cykelbiljetter kan endast köpas i hamnen och återbetalas ej.
  • Vid avbeställning av en landgångs- eller cykelbiljett ska Scandlines Service Center kontaktas. Vid avbeställning av dessa biljettyper beräknas en administrationsavgift om SEK 310:- per biljett. 
1-dagsbiljetter
  • Både ut- och hemresa ska ske med samma fordon
Avbeställningsservice

Med Avbeställningsservice kan du avbeställa din färjebiljett och få biljettpriset återbetalat.

  • Avbeställningsservice kan köpas för SEK 173:- vid köp av biljett i onlinebokning och hos Scandlines Service Center. Vid köp av en FLEX biljett är rätten till avbeställning och återbetalning av biljettpriset inklusive i biljettens pris.
  • Oanvända eller delvist använda biljetter samt förköpta måltider ombord kan avbeställas och återbetalas. Avbeställs en oanvänd biljett återbetalas biljettens fulla pris. 
  • Om du önskar att avbeställa en delvist använd biljett återbetalas ett ev. restbelopp av den ursprungliga biljettens pris. Det är inte möjligt att återbetala restbelopp från en delvist använd 1-dagsbiljett eller returbiljett. Kombinationsbiljetter omfattas ej av Avbeställningsservice. Avgifter återbetalas ej.
  • Avbeställningsservice är giltig upp till 3 månader efter det ursprungligt bokade utresedatum. Efter denna period är återbetalning ej möjlig.
  • Avbeställning av oanvända biljetter kan ske under ”My Booking” på MyBooking.Scandlines.se. Vid avbeställning av delvist använda biljetter, ska Scandlines Service Center kontaktas skriftligen och dokumentation i form av reservationsnummer samt ev. oanvända vouchers ska bifogas återbetalningsansökan.
  • Det återbetalda beloppet betalas in på det kontokort eller på det konto som användes till den ursprungliga betalningen. Det är inte möjligt att få återbetalningen i kontanter, varken i Check-in eller hos Scandlines Service Center.
  • Är biljetten betald med SMILE-poäng eller delvis betalning med kontanter och SMILE-poäng sker avbeställning och återbetalning enligt medlemsvillkoren för SMILE.
  • Vid avbeställning av biljetter utan Avbeställningsservice är återbetalning ej möjligt.
 
Information om reklamationer

Om du inte är nöjd med en vara eller tjänst som du har köpt hos oss kan du skriva till scandlines@scandlines.com och förklara vad du önskar av oss. Om vi inte kan lösa ärendet så att du blir nöjd, har du följande möjligheter:

Reklamationer om produkter eller tjänster köpta hos oss kan lämnas till Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan också skicka in ditt klagomål via www.forbrug.dk.

Europeiska kommissionens reklamationsportal kan också användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant för konsumenter som bor i ett annat EU-land. Lämna ditt klagomål här. Ange vår e-postadress när du lämnar in en reklamation: scandlines@scandlines.com.

Scandlines allmänna villkor för paketresor

1 Inledande bestämmelser

1.1 Nedanstående allmänna villkor gäller för paketresor som arrangeras av Scandlines Danmark ApS (”Scandlines”). Scandlines är medlem i Rejsegarantifonden, medlemsnummer 1209.

1.2 Vid beställning av paketresa (hädanefter ”resa”) hos Scandlines accepterar du dessa allmänna villkor, som är en del av ditt avtal med Scandlines. Dessutom är även uppgifter i marknadsföringsmaterialet om resan på Scandlines hemsida www.scandlines.se en del av ditt avtal med Scandlines, om inte Scandlines meddelar dig om eventuella ändringar innan avtalet ingås.

1.3 Scandlines vid varje tidpunkt gällande villkor för paketresor finns på www.scandlines.se.
 
1.4 Om du bokar ytterligare resetjänster för din resa eller semester via länkar på www.scandlines.se omfattas du INTE av de rättigheter som är tillämpliga på paketresor enligt direktiv (EU) 2015/2302.

Därför är Scandlines inte ansvarigt för att dessa ytterligare resetjänster fullgörs korrekt. Vid problem kontakta den relevanta tjänsteleverantören.

1.5 Vidare är du i samband med den färjeöverfart som ingår i resan bunden av Scandlines allmänna villkor för köp och leverans av Scandlines färjebiljetter samt Scandlines befordringsbestämmelser, som finns på www.scandlines.se. Vid bristande överensstämmelse mellan de allmänna villkoren för paketresor och Scandlines övriga villkor och bestämmelser är det de allmänna villkoren för paketresor som gäller.

2 Beställning

2.1 Beställning av resa ska göras enligt anvisningarna i marknadsföringsmaterialet för den aktuella resan.

2.2 Din beställning av en resa är bindande både för dig och Scandlines när du har accepterat köpet och de villkor för resan som anges i marknadsföringsmaterialet på www.scandlines.se. 

2.3 Barn och ungdomar under 18 år som reser utan sällskap av myndig person, ska i samband med köpet av resan visa upp ett intyg från sina föräldrar att de har tillåtelse att resa.

3 Pris

3.1 Resans pris omfattar färjetransport samt de ytterligare komponenter som anges i marknadsföringsmaterialet. Din transport till och från färjan, inklusive transporten mellan färjan och den slutliga destinationen, är inte inkluderat i resans pris, om inte annat anges i marknadsföringsmaterialet.

3.2 Utgifter för pass, visum, vaccinationer, försäkringar och liknande är inte inkluderat i resans pris, om inte annat anges i marknadsföringsmaterialet. Du har därför själv ansvaret för detta – se närmare under punkt 5, 9 och 11.

3.3 Om resan inbegriper hotellinkvartering sker detta i allmänhet i delat dubbelrum på hotell eller i lägenhet. Om inte annat anges i marknadsföringsmaterialet säljer Scandlines inte delade dubbelrum med andra resenärer. Om du reser ensam måste du därför köpa enkelrum eller dubbelrum för enskilt bruk i enlighet med riktlinjerna för det aktuella erbjudandet. Ytterligare begränsningar kan framgå av marknadsföringsmaterialet.

3.4 Eventuella speciella hotellfaciliteter (t.ex. fitnessrum och spa) eller andra speciella faciliteter som inte anges konkret i marknadsföringsmaterialet, är inte inkluderade i resans pris. Dessutom måste du räkna med att vissa hotell kräver ytterligare betalning för t.ex. säkerhetsskåp.

3.5 Scandlines gör ingen återbetalning för eventuellt outnyttjade delar av resan.

4 Betalning, prisändringar m.m.

4.1 Om inte annat anges i marknadsföringsmaterialet ska du betala hela resans pris när du gör beställningen.

4.2 Om betalningsvillkoren inte följs, har Scandlines rätt att annullera din resa utan förvarning.

4.3 Resans pris är beräknat utifrån de tariffer, avgifter och valutakurser som gällde vid tidpunkten för framställandet av Scandlines erbjudande. Scandlines förbehåller sig därför rätten att innan avresedagen genomföra prisändringar som beror på ändrade transportkostnader (t.ex. bränslepriser), skatter och avgifter (t.ex. hamnavgifter) eller valutakurser, som används för beräkning av priset för den aktuella resan.

Om till exempel hamnavgiften stiger med 100 DKK höjs resans pris med motsvarande belopp.

Eventuella prisökningar meddelas snarast möjligt och senast 20 dagar före avresedagen till den e-postadress som du anger i samband med din beställning.

4.4 Om skatter eller avgifter m.m. som åläggs Scandlines direkt, och som är inräknade i resans pris, sänks eller bortfaller innan avresedagen, ersätter Scandlines dig med det sparade beloppet om det är högre än 100 DKK per resedeltagare.

5 Reseförsäkring

5.1 Du har möjlighet att teckna en reseförsäkring som täcker kostnader för behandling och hemtransport i händelse av olycka eller sjukdom, som inte täcks av den allmänna sjukförsäkringen. Scandlines har inlett samarbete med ett försäkringsbolag om tecknande av reseförsäkringar. Närmare information om möjligheten att teckna försäkring ges på Scandlines hemsida i samband med beställning av resan.

6 Scandlines möjligheter att ändra och ställa in resan före avresa

6.1 Om Scandlines väljer att ändra eller ställa in resan, informeras du om detta snarast möjligt. Du blir också informerad så snart som möjligt, om det före avresan visar sig att Scandlines antingen inte kan fullgöra de avtalade tjänsterna eller att tjänsterna kommer att vara av sämre kvalitet än avtalat.

6.2 Om en ändring av din resa medför att resans ekonomiska värde minskar, har du rätt till motsvarande avdrag på resans pris.  Detta gäller dock inte om ändringarna är att betrakta som bagatellartade.

6.3 Om Scandlines ställer in resan utan att det beror på dig, eller om det med säkerhet kan förutses att Scandlines kommer att begå ett väsentligt avtalsbrott, har du rätt att häva avtalet och få tillbaka hela det belopp du betalat in. Alternativt kan du välja att delta i en annan av Scandlines arrangerad paketresa, om Scandlines kan erbjuda detta utan oproportionerlig kostnad eller förlust för dig. Om du väljer att delta i en resa med högre värde betalar du prisskillnaden, medan Scandlines betalar tillbaka prisskillnaden om du väljer att delta i en resa med lägre värde.

6.4 Om du lider ekonomisk förlust på grund av att Scandlines inte kan uppfylla avtalsvillkoren eller till följd av att resan blir inställd, har du rätt till ersättning från Scandlines, om inte:

i) Inställandet beror på att antalet anmälda till en resa är mindre än det minimiantal som anges i Scandlines marknadsföringsmaterial och du har fått skriftligt meddelande om detta inom den tid som anges i marknadsföringsmaterialet.

ii) Inställandet eller det bristande genomförandet beror på dig.

ii) Inställandet eller det bristande genomförandet beror på en utomstående tredje person och det inte med lämplig omsorg och noggrannhet kunde ha förutsetts vid avtalets ingående eller kunde ha undvikits eller avvärjts av Scandlines eller någon som Scandlines ansvarar för.

iii) Inställandet eller det bristande genomförandet beror på externa omständigheter, som Scandlines eller någon som Scandlines ansvarar för inte med normal omsorg och noggrannhet kunde ha förutsett vid avtalets ingående eller kunde ha undvikit eller avvärjt.

6.5 Vidare har du möjlighet att få ersättning om det bristande genomförandet av avtalet gäller egenskaper hos resan, som anses vara tillförsäkrade av Scandlines.

7 Dina möjligheter att ändra och överlåta resan

7.1 Du kan inte ändra din resa efter beställningen om inte annat framgår av marknadsföringsmaterialet.

7.2 Du har möjlighet att överlåta resan till en annan person om vederbörande uppfyller alla de villkor för deltagande i resan som anges i marknadsföringsmaterialet och dessa allmänna villkor, och om Scandlines informeras om detta inom 14 dagar före den avtalade avresedagen, om inte något annat anges i marknadsföringsmaterialet.

7.3 I samband med överlåtelsen måste du betala en ändringsavgift på 350 DKK till Scandlines samt eventuella ändringsavgifter som debiteras av Scandlines samarbetspartners.

7.4 Överlåtelsen av resan är genomförd först när Scandlines har bekräftat överlåtelsen skriftligt till den 
e-postadress som du angett i samband med din beställning. 

7.5 Du och den nya resedeltagare som du överlåter resan till är solidariskt ansvariga för att betala eventuella restbelopp och för kostnader i samband med överlåtelsen.

8 Dina möjligheter att avbeställa resan

8.1 Du har möjlighet att avbeställa resan mot att du ersätter Scandlines med ett belopp enligt punkt 8.2 nedan. Om Scandlines har begränsad avbeställningsrätt gentemot andra parter i samband med resans genomförande, har Scandlines dock rätt att begränsa eller frångå din möjlighet till avbeställning. Information om detta ges i marknadsföringsmaterialet.

8.2 Om du avbeställer din resa gäller följande:

i) Om du avbeställer senast 42 dagar före den avtalade avresedagen, återbetalar Scandlines det inbetalade beloppet minus 350 DKK som ersättning till Scandlines samt ev. avbeställningsförsäkring, reseförsäkring och andra avgifter.

ii) Om du avbeställer efter 42 men senast 28 dagar före avtalad avresedag, har Scandlines rätt att ta ut en ersättning på 50 % av resans pris, dock minst 1 000 DKK samt ev. avbeställningsförsäkring, reseförsäkring och andra avgifter.

iii) Om du avbeställer senare än 28 dagar före avtalad avresedag, om du kommer försent till resan eller om du uteblir utan avbeställning har du ingen rätt till återbetalning av någon del av det du betalat. 

8.3 Du har vidare möjlighet att avbeställa din resa och få tillbaka samtliga belopp som du har betalat i samband med avtalet, om det inom 14 dagar före resans början förekommer krigshandlingar, naturkatastrofer, livsfarliga smittsamma sjukdomar eller liknande händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Detta gäller dock inte om du vid beställningen kände till den pågående händelsen eller om händelsen var allmänt känd vid den tidpunkten.

9 Avbeställningsförsäkring

9.1 Du har möjlighet att teckna en avbeställningsförsäkring som täcker de fall där du på grund av olycka eller sjukdom inte kan delta i resan. Avbeställningsförsäkring ska tecknas senast samtidigt med betalningen av resan och kan inte sägas upp senare. Scandlines har inlett samarbete med ett försäkringsbolag om tecknande av avbeställningsförsäkringar. Närmare information om möjligheten att teckna försäkring ges på Scandlines hemsida i samband med beställning av resan.

10 Scandlines ansvar efter avresa

10.1 Om det uppstår brister under resan, kan du kräva att Scandlines avhjälper dessa. Detta gäller dock inte om avhjälpandet skulle orsaka oproportionella kostnader eller väsentlig olägenhet för Scandlines.

10.2 Om Scandlines erbjuder sig att avhjälpa en brist och avhjälpandet sker inom rimlig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för dig, har du inte möjlighet att kräva proportionellt avdrag på priset eller att häva avtalet.

10.3 Om du inte kan kräva avhjälpande enligt punkt 10.1, eller om Scandlines inte avhjälper bristen inom rimlig tid efter mottagandet av ditt krav om avhjälpande, jfr punkt 10.2, kan du kräva ett proportionellt avdrag på priset för resan.

10.4 Om en betydande del av de avtalade tjänsterna inte kan genomföras, eller om resan i övrigt är behäftad med brister som medför att syftet med resan är väsentligt förfelat, har du möjlighet att häva avtalet. Om du häver avtalet har du rätt att kräva återbetalning av samtliga belopp som du har betalat i samband med avtalet. Scandlines har dock rätt till en gottgörelse som motsvarar det värde resan kan antas ha haft för dig.

10.5 Om du häver avtalet har du rätt att genomföra den avtalade hemresan utan betalning. 

10.6 Om du lider ekonomisk förlust på grund av brister i resans genomförande eller om det uppstår en skada på dig eller dina tillhörigheter, har du rätt att kräva ersättning från Scandlines, om inte:

i) Förlusten eller skadan beror på dig.

ii) Förlusten eller skadan beror på en utomstående tredje person och detta inte med normal omsorg och noggrannhet kunde ha förutsetts vid avtalets ingående eller kunde ha undvikits eller avvärjts av Scandlines eller någon som Scandlines ansvarar för.

iii) Förlusten eller skadan beror på externa omständigheter, som varken Scandlines eller någon som Scandlines ansvarar för kunde ha förutsett eller kunde ha undvikit eller avvärjt med normal omsorg och noggrannhet vid avtalets ingående.

10.7 Vidare har du möjlighet att få ersättning om det bristande genomförandet av avtalet gäller egenskaper hos resan, som anses vara tillförsäkrade av Scandlines.

10.8 Scandlines ersättningsskyldighet för färjetransporten är beloppsmässigt begränsat i enlighet med förordningen (EG) nr 392/2009 om transportörens skadeståndsansvar i samband med olyckor vid passagerarbefordran till sjöss. Närmare information om förordningen och därav följande beloppsmässiga begränsning av Scandlines ersättningsansvar finns på www.scandlines.se.

11 Ditt ansvar

11.1 Du ska kunna ta vara på dig själv eller resa med en ledsagare som kan assistera dig i nödvändig utsträckning.

11.2 Du är själv ansvarig för att ordna med pass, visa och vaccinationer som behövs för resan.

11.3 Om du blir sjuk, råkar ut för en olycka eller liknande på resan, är du själv ansvarig för eventuella följder av detta och får själv betala alla kostnader för t.ex. sjukhusvistelse och separat hemtransport osv.

11.4 I samband med din resa är du skyldig att rätta dig efter de anvisningar som ges av Scandlines eller andra som medverkar i resans genomförande. Du måste även respektera de ordningsregler som fastställts av Scandlines eller andra som medverkar i resans genomförande, till exempel för vistelse på hotell. Grov eller upprepad överträdelse kan medföra att resan avbryts (till exempel vid avvisning från hotell). Du blir då själv ansvarig för din fortsatta vistelse och hemtransport, som du får bekosta själv.

11.5 Du är ersättningsskyldig enligt allmänna skadeståndsrättsliga regler för alla skador som du vållar på föremål och/eller personer under resan.

12 Reklamation

12.1 Om du vill reklamera ett fel eller en brist under resan, ska det göras inom rimlig tid efter att du upptäckt bristen, så att Scandlines har möjlighet att avhjälpa bristen. 

12.2 Om du inte reklamerar inom rimlig tid förlorar du rätten att åberopa bristen, utom om det kan bevisas att Scandlines har handlat i strid med god affärssed eller grovt oaktsamt eller om det gäller en personskada. Om det gäller fel och brister som inte har kunnat avhjälpas under resan, måste du skicka din reklamation inom 4 veckor efter resans slut till Scandlines på e-post: scandlines@scandlines.com. 

Villkor för köp och leverans av färjebiljetter

Allmänt:

  • Biljetten gäller till den färjelinje, biljettyp samt fordonstyp som angivits vid köpet. 
  • Självbetjäningsautomaterna i hamnen kan användas om fordonet är maximalt 6 m långt.
  • Scandlines förbehåller sig rätten att kräva en Administrationsavgift om SEK 310:- vid ändringar av bokade biljetter, använda biljetter eller annan service. 
  • Det är 24 timmars ångerrätt efter bokning av en biljett. Inom denna tidsfrist kan biljetten avbokas utan extra beräkning och hela beloppet (exkl. avgift) återbetalas. Det återbetalda beloppet betalas in på det kontokort eller på det konto som användes till den ursprungliga betalningen. Det är inte möjligt att få återbetalningen i kontanter, varken i Check-in eller hos Scandlines Service Center.
  • Vid köp online påräknas en Onlinebokningsavgift om SEK 10:- per samlad beställning.
  • Vid köp i hamnen i fil med personlig service eller hos Scandlines Servicecenter påräknas en bokningsavgift om SEK 105:-.
  • Vid avbeställning av biljetter via Scandlines Service Center ska biljetten bifogas i e-mail till scandlines@scandlines.com alt. skicka din biljett till: Scandlines Danmark ApS, Service Center, Havneholmen 25, 8. sal, DK-1561 København V. För avbeställningar mottaget med post räknas datumet på poststämpeln som avbeställningsdagen.  
  • Vi tar förbehåll för tryckfel och ändringar.

Priser

  • Alla priser är inklusive moms, avgifter, tull mm.
  • Priser anges i svenska kronor (SEK). Vid köp av biljett i Danmark eller Tyskland gäller respektive lands prislista och valuta. 

Köp och leverans av färjebiljetter:

  • Vid köp och betalning av färjebiljetter via Scandlines bokningskanaler betraktas köpet som accepterat när betalningen är genomförd och bokningsbekräftelsen visas på skärmen, skickad via Scandlines Service Center eller när biljetten skrivs ut i hamnen. Kunden får inte en fysisk biljett men får en bokningsbekräftelse via e-mail och SMS. Kom ihåg din orderbekräftelse till check-in i hamnen. Har du mist din bokningsbekräftelse kan Scandlines kontaktas telefoniskt på +45 33 15 15 15. 
  • Varje bokningsbekräftelse innehåller ett unikt reservationsnummer som endast kan användas en gång. Det är din garanti för betalningen till den valda överfarten/produkten.
  • Vid check-in utlämnas ditt Boarding Card mot framvisning av bokningsbekräftelse. Tillsammans med biljetten får du även en kupong till tobaksköp. Innehåller din bokningsbekräftelse ytterligare tillval utöver färjeöverfarten utlämnas även dessa vouchers vid check-in.
  • Betalning för din biljett dras från ditt kort när vi skickar bokningsbekräftelsen. Du betalar endast för det du har godkänt vid ditt köp. 

När du ankommer till hamnen:

Om ditt fordon har en totallängd på max 6 m kan du checka in i självbetjäningsautomaten och behöver därför inte köra till en fil med personlig service. Vid incheckning ska du använda din bokningsbekräftelse och göra följande: 

  1. Skanna streckkoden på bokningsbekräftelsen i automaten
  2. Ange på skärmen hur många personer som finns i bilen
  3. Biljett samt tobakskupong skrivs ut
  4. Kör till den bana som anges på skärmen samt biljetten

Betalning med kontokort:

Hos Scandlines kan du betala med Dankort, VISA, American Express, Eurocard, Mastercard och MobilePay. 

Följande gäller vid betalning med kontokort: 

  • Du är försäkrad mot missbruk 
  • Du har möjlighet att avvisa en betalning när du mottar din betalningsöversikt. 
  • Du har ingen självrisk vid tillfälle av missbruk i en internetbutik som använder SSL (Secure Socket Layer) i sitt betalningssystem. De data du skickar i samband med köp genomfört med betalnings kort är krypterade (SSL) och det är endast betalningsleverantören som kan läsa dessa. Varken Scandlines eller andra har möjlighet att läsa dessa data.
  • En kortavgift avkrävs beroende på typ av kort:
    Privata kontokort utfärdade utanför EU/EES: 2,8%
    Firmakort utfärdade inom eller utanför EU/EES: 2,8%.

Betalning med kontanter:

Hos Scandlines kan du betala med kontanter i filen med personlig service.

Betalning med Bizz:

Vid betalning med Bizz dras beloppet för biljetten från kundens bankkonto eller via betalningsservice (PBS, Autogiro) som är kopplat till kundens Bizz.

Villkor för förköpt mat ombord
  • Om du har bokat mat online eller via Scandlines Service Center blir detta inkluderat i din färjebokning. När du checkar in i hamnen skrivs en matvoucher ut automatiskt. Vouchern kan användas som betalning för den förköpta maten och ska lämnas till personalen i Scandlines Buffet/Scandlines Buffet all inclusive ombord på färjan. 
  • Det är inte möjligt att använda bokningsbekräftelsen och/eller biljetten som betalning för maten ombord. Glömda eller borttappade matvouchers återbetalas ej, det är heller inte möjligt att få tillgång till det reserverade bordet utan tillhörande voucher.
  • För att få tillgång till det reserverade bordet ska du visa fram din voucher senast 15 minuter efter avgång på linjen Gedser-Rostock och senast 10 minuter efter avgång på linjen Rödby-Puttgarden. Kommer du senare förlorar du din prioriterade plats och placeras i den ordinarie kön till ett ledigt bord. Din voucher är giltig på hela överfarten och kan fortfarande användas som värdebevis till mat ombord.
  • Om din färjebiljett tillåter ombokning och alla villkor för ombokning är uppfyllda blir även din förköpta mat ombokad. Vid ombokning till en avgång med dyrare måltider avkrävs en eventuell prisdifferens vid check-in i hamnen. Ombokning kan endast ske i filen med personlig service. Återbetalning i samband med ombokning till en avgång med billigare måltider kan endast ske genom skriftlig kontakt till Scandlines Service Center. Förfrågan om Återbetalning inkl. relevanta bilagor ska vara Scandlines till handa senast en månad efter avresedagen.
  • Önskar du att avbeställa och återbetala maten du har köpt, innan resans påbörjan, ska du kontakta Scandlines Service Center innan avresetidpunkten som är angiven på din bokningsbekräftelse. Efter denna period är återbetalning ej möjlig.