Left navigation


Allmänna villkor för Scandlines färjebiljetter

Scandlines erbjuder tre basbiljetter, Economy, Economy EXTRA och FLEX.
Periodvis har vi även speciella erbjudanden och kampanjbiljetter på våra överfarter.

Priser på de respektive biljetterna visas i online bokningen när all reseinformation är angiven. Scandlines priser varierar beroende på säsong, resdag, längd och typ av biljett.

Villkoren på denna sida är gällande för överfarterna Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock t.o.m. 2020.01.05.

Economy Lågprisbiljett - boka i god tid och spara pengar

Bokning:

  • Bokning kan ske fram till 14 dagar före avgång och endast vid bokning online.
  • Begränsat antal biljetter per avgång.
  • Kräver SMILE-medlemskap.
  • Pris är visat inkl. Online Bokningsavgift på SEK 10:-

Giltighet:

  • Biljetten accepteras endast till den bokade avgången.
  • Rödby-Puttgarden: Check-in i hamnen är möjlig 45 minuter före den bokade färjeavgången. Vid tidigare ankomst till hamnen ska en ny biljett köpas eller får du invänta den bokade avgången. 
  • Gedser-Rostock: Check-in i hamnen är möjlig 2 timmar före den bokade färjeavgången. Vid tidigare ankomst till hamnen ska en ny biljett köpas eller får du invänta den bokade avgången. 
  • Check-in i hamnen senast 15 minuter före den bokade avgången. Vid ankomst till hamnen senare är biljetten ogiltig och en ny biljett ska köpas.

Ändringar / Avbeställning:

  • Ombokning är ej möjlig.
  • Avbeställning och återbetalning är endast möjlig vid köp av Avbeställningsservice, som kan köpas för SEK 173:- i samband med biljettköp i onlinebokningen.
  • Det är 24 timmars ångerrätt efter bokning av en biljett.
Economy EXTRA Standardbiljett

Bokning:

  • Kan köpas online och i vårt Servicecenter senast 2 timmar före avgång eller i hamnen senast 15 minuter före avgång 
  • En Onlinebokningsavgift på SEK 10:- per bokning avkrävs.
  • Vid köp i fil med personlig service i hamnen eller hos Scandlines Servicecenter tillkommer en bokningsavgift på SEK 105:-

Giltighet:

  • Giltig på alla lediga avgångar på samma dag som du har bokat till.
  • Check-in i hamnen senast 15 minuter före avgången.

Ändringar / Avbeställning:

  • Ombokning är möjlig mot avgift om SEK 310:- och ev. prisdifferens avkrävs.
  • Ombokning ska ske telefonisk via vårt Servicecenter på +45 33 15 15 senast 2 timmar före den bokade avgången eller direkt i hamnen på den bokade avresedagen.
  • Avbeställning och återbetalning är endast möjlig vid köp av Avbeställningsservice, som kan köpas för SEK 173:- i samband med biljettköp i onlinebokningen.
  • Det är 24 timmars ångerrätt efter bokning av en biljett.
FLEX Stor flexibilitet och många fördelar

Extra fördelar:

  • Kom först möjligt på och av färjan.
  • 1 kaffe, te eller mineralvatten ombord till alla i bilen.
  • Full flexibilitet att avbeställa och/eller ändra biljetten i upp till 3 månader efter den bokade avgången

Bokning:

  • Kan köpas online eller via vårt Servicecenter senast 2 timmar före avgång eller i hamnen senast 15 minuter före avgång.
  • En Onlinebokningsavgift på SEK 10:- per bokning avkrävs. 
  • Vid köp i fil med personlig service i hamnen eller hos Scandlines Service Center tillkommer en bokningsavgift på SEK 105:-

Giltighet

  • Garanterad plats på alla avgångar från köpsdatum upp till 3 månader efter den bokade avgången.
  • Check-in i hamnen senast 15 minuter före avgången.

Ändringar / Avbeställning:

  • Kan fritt ombokas och återbetalas i upp till 3 månader efter den bokade avgången.
  • Ombokning ska ske telefonisk via vårt Servicecenter på +45 33 15 15 senast 2 timmar före den bokade avgången eller direkt i hamnen på den bokade avresedagen 
  • Differensen till en ev. dyrare avgång betalas samtidig ombokningen. 
  • Det är 24 timmars ångerrätt efter bokning av en biljett.
Motorcykel, cykel och landgång
  • För motorcyklister är Economy Extra villkor gällande vid ändringar (ombokning) och avbeställning. 
  • Landgångsbiljetter samt cykelbiljetter kan endast köpas i hamnen och återbetalas ej.
  • Vid avbeställning av en landgångs- eller cykelbiljett ska Scandlines Service Center kontaktas. Vid avbeställning av dessa biljettyper beräknas en administrationsavgift om SEK 310:- per biljett. 
1-dagsbiljetter
  • Både ut- och hemresa ska ske med samma fordon
Avbeställningsservice

Med Avbeställningsservice kan du avbeställa din färjebiljett och få biljettpriset återbetalat.

  • Avbeställningsservice kan köpas för SEK 173:- vid köp av biljett i onlinebokning och hos Scandlines Service Center. Vid köp av en FLEX biljett är rätten till avbeställning och återbetalning av biljettpriset inklusive i biljettens pris.
  • Oanvända eller delvist använda biljetter samt förköpta måltider ombord kan avbeställas och återbetalas. Avbeställs en oanvänd biljett återbetalas biljettens fulla pris. 
  • Om du önskar att avbeställa en delvist använd biljett återbetalas ett ev. restbelopp av den ursprungliga biljettens pris. Det är inte möjligt att återbetala restbelopp från en delvist använd 1-dagsbiljett eller rabatterad returbiljett. Kombinationsbiljetter omfattas ej av Avbeställningsservice. Avgifter återbetalas ej.
  • Avbeställningsservice är giltig upp till 3 månader efter det ursprungligt bokade utresedatum. Efter denna period är återbetalning ej möjlig.
  • Avbeställning av oanvända biljetter kan ske under ”My Booking” på MyBooking.Scandlines.se. Vid avbeställning av delvist använda biljetter, ska Scandlines Service Center kontaktas skriftligen och dokumentation i form av reservationsnummer samt ev. oanvända vouchers ska bifogas återbetalningsansökan.
  • Det återbetalda beloppet betalas in på det kontokort eller på det konto som användes till den ursprungliga betalningen. Det är inte möjligt att få återbetalningen i kontanter, varken i Check-in eller hos Scandlines Service Center.
  • Är biljetten betald med SMILE-poäng eller delvis betalning med kontanter och SMILE-poäng sker avbeställning och återbetalning enligt medlemsvillkoren för SMILE.
  • Vid avbeställning av biljetter utan Avbeställningsservice är återbetalning ej möjligt.
 
Villkor för köp och leverans av färjebiljetter

Allmänt:

  • Biljetten gäller till den färjelinje, biljettyp samt fordonstyp som angivits vid köpet. 
  • Självbetjäningsautomaterna i hamnen kan användas om fordonet är maximalt 6 m långt.
  • Scandlines förbehåller sig rätten att kräva en Administrationsavgift om SEK 310:- vid ändringar av bokade biljetter, använda biljetter eller annan service. 
  • Det är 24 timmars ångerrätt efter bokning av en biljett. Inom denna tidsfrist kan biljetten avbokas utan extra beräkning och hela beloppet (exkl. avgift) återbetalas. Det återbetalda beloppet betalas in på det kontokort eller på det konto som användes till den ursprungliga betalningen. Det är inte möjligt att få återbetalningen i kontanter, varken i Check-in eller hos Scandlines Service Center.
  • Vid köp online påräknas en Onlinebokningsavgift om SEK 10:- per samlad beställning.
  • Vid köp i hamnen i fil med personlig service eller hos Scandlines Servicecenter påräknas en bokningsavgift om SEK 105:-.
  • Vid avbeställning av biljetter via Scandlines Service Center ska biljetten bifogas i e-mail till scandlines@scandlines.com alt. skicka din biljett till: Scandlines Danmark ApS, Service Center, Havneholmen 25, 8. sal, DK-1561 København V. För avbeställningar mottaget med post räknas datumet på poststämpeln som avbeställningsdagen.  
  • Vi tar förbehåll för tryckfel och ändringar.

Priser

  • Alla priser är inklusive moms, avgifter, tull mm.
  • Priser anges i svenska kronor (SEK). Vid köp av biljett i Danmark eller Tyskland gäller respektive lands prislista och valuta. 

Köp och leverans av färjebiljetter:

  • Vid köp och betalning av färjebiljetter via Scandlines bokningskanaler betraktas köpet som accepterat när betalningen är genomförd och bokningsbekräftelsen visas på skärmen, skickad via Scandlines Service Center eller när biljetten skrivs ut i hamnen. Kunden får inte en fysisk biljett men får en bokningsbekräftelse via e-mail och SMS. Kom ihåg din orderbekräftelse till check-in i hamnen. Har du mist din bokningsbekräftelse kan Scandlines kontaktas telefoniskt på +45 33 15 15 15. 
  • Varje bokningsbekräftelse innehåller ett unikt reservationsnummer som endast kan användas en gång. Det är din garanti för betalningen till den valda överfarten/produkten.
  • Vid check-in utlämnas ditt Boarding Card mot framvisning av bokningsbekräftelse. Tillsammans med biljetten får du även en kupong till tobaksköp. Innehåller din bokningsbekräftelse ytterligare tillval utöver färjeöverfarten utlämnas även dessa vouchers vid check-in.
  • Betalning för din biljett dras från ditt kort när vi skickar bokningsbekräftelsen. Du betalar endast för det du har godkänt vid ditt köp. 

När du ankommer till hamnen:

Om ditt fordon har en totallängd på max 6 m kan du checka in i självbetjäningsautomaten och behöver därför inte köra till en fil med personlig service. Vid incheckning ska du använda din bokningsbekräftelse och göra följande: 

  1. Skanna streckkoden på bokningsbekräftelsen i automaten
  2. Ange på skärmen hur många personer som finns i bilen
  3. Biljett samt tobakskupong skrivs ut
  4. Kör till den bana som anges på skärmen samt biljetten

Betalning med kontokort:

Hos Scandlines kan du betala med Dankort, VISA, American Express, Eurocard, Mastercard och MobilePay. 

Följande gäller vid betalning med kontokort: 

  • Du är försäkrad mot missbruk 
  • Du har möjlighet att avvisa en betalning när du mottar din betalningsöversikt. 
  • Du har ingen självrisk vid tillfälle av missbruk i en internetbutik som använder SSL (Secure Socket Layer) i sitt betalningssystem. De data du skickar i samband med köp genomfört med betalnings kort är krypterade (SSL) och det är endast betalningsleverantören som kan läsa dessa. Varken Scandlines eller andra har möjlighet att läsa dessa data.
  • En kortavgift avkrävs beroende på typ av kort:
    Privata kontokort utfärdade utanför EU/EES: 2,8%
    Firmakort utfärdade inom eller utanför EU/EES: 2,8%.

Betalning med kontanter:

Hos Scandlines kan du betala med kontanter i filen med personlig service.

Betalning med Bizz:

Vid betalning med Bizz dras beloppet för biljetten från kundens bankkonto eller via betalningsservice (PBS, Autogiro) som är kopplat till kundens Bizz.

Villkor för förköpt mat ombord
  • Om du har bokat mat online eller via Scandlines Service Center blir detta inkluderat i din färjebokning. När du checkar in i hamnen skrivs en matvoucher ut automatiskt. Vouchern kan användas som betalning för den förköpta maten och ska lämnas till personalen i Scandlines Buffet/Scandlines Buffet all inclusive ombord på färjan. 
  • Det är inte möjligt att använda bokningsbekräftelsen och/eller biljetten som betalning för maten ombord. Glömda eller borttappade matvouchers återbetalas ej, det är heller inte möjligt att få tillgång till det reserverade bordet utan tillhörande voucher.
  • För att få tillgång till det reserverade bordet ska du visa fram din voucher senast 15 minuter efter avgång på linjen Gedser-Rostock och senast 10 minuter efter avgång på linjen Rödby-Puttgarden. Kommer du senare förlorar du din prioriterade plats och placeras i den ordinarie kön till ett ledigt bord. Din voucher är giltig på hela överfarten och kan fortfarande användas som värdebevis till mat ombord.
  • Om din färjebiljett tillåter ombokning och alla villkor för ombokning är uppfyllda blir även din förköpta mat ombokad. Vid ombokning till en avgång med dyrare måltider avkrävs en eventuell prisdifferens vid check-in i hamnen. Ombokning kan endast ske i filen med personlig service. Återbetalning i samband med ombokning till en avgång med billigare måltider kan endast ske genom skriftlig kontakt till Scandlines Service Center. Förfrågan om Återbetalning inkl. relevanta bilagor ska vara Scandlines till handa senast en månad efter avresedagen.
  • Önskar du att avbeställa och återbetala maten du har köpt, innan resans påbörjan, ska du kontakta Scandlines Service Center innan avresetidpunkten som är angiven på din bokningsbekräftelse. Efter denna period är återbetalning ej möjlig.
Information om reklamationer

Om du inte är nöjd med en vara eller tjänst som du har köpt hos oss kan du skriva till scandlines@scandlines.com och förklara vad du önskar av oss. Om vi inte kan lösa ärendet så att du blir nöjd, har du följande möjligheter:

Reklamationer om produkter eller tjänster köpta hos oss kan lämnas till Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan också skicka in ditt klagomål via www.forbrug.dk.

Europeiska kommissionens reklamationsportal kan också användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant för konsumenter som bor i ett annat EU-land. Lämna ditt klagomål här. Ange vår e-postadress när du lämnar in en reklamation: scandlines@scandlines.com.