Uppdaterad 21 juni 2021

Hos Scandlines har vi ett antal initiativ för att säkerställa en trygg resa i den aktuella situationen. Vi er redo att hälsa dig välkommen ombord på våra färjor, och det du kan återigen njuta av gott kaffe och god mat ombord – Onboardshop på färjan och BorderShop i Puttgarden och Rostock är också öppna och redo att välkomna dig.

Vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad om de gällande reserekommendationer som kan ha betydning för din resa. Se reserekommendationer och restriktioner i Tyskland på Bundesministerium für Gesundheit (på engelska) og i Danmark på coronasmitte.dk. Vi rekommenderar att du köper avbeställningsservice. Om du har köpt en biljett utan avbeställningsservice kan vi tyvärr inte erbjuda att återbetala dig biljett.

  • När du reser med våra färjor, är det viktigt för oss att du får den bästa möjliga upplevelsen. Därför har vi placerat ut massor av handsprit och tydliga avståndsmarkörer både på våra färjor och i BorderShop. Vi är uppdaterade på de senaste säkerhetsåtgärderna och följer alltid myndigheternas anvisningar, så vi är helt redo att välkomna dig under trygga förhållanden.

    Det är mycket viktigt för Scandlines att du som passagerare alltid kan känna dig trygg när du reser med oss. Detta gäller både sjösäkerheten och din säkerhet i samband med covid-19.

    • Vi följer reglerna för handtvätt och har placerat ut extra handsprit tillgängligt för passagerarna.
    • Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.
    • Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna.
  • Kom ihåg att ta med ansiktsmask när du ska resa med Scandlines. Du måste bära ansiktsmask när du går runt på färjan. Du behöver inte bära ansiktsmask när du sitter ner, när du äter och dricker eller när du är ute på soldäck eller bildäck.

    Om du reser som landgångspassagerare måste du bära ansiktsmask när du går in i terminalbyggnaden.
    Scandlines besättning, som arbetar i passagerarområdena, måste också bära ansiktsmask eller visir. Personal som inte har direktkontakt med passagerare är undantagna från detta krav.

    Det är inte obligatoriskt att bära ansiktsmask för barn under 12 år, personer med andningssvårigheter, nedsatt medvetande eller personer med fysisk/psykisk funktionsnedsättning som gör att de inte själva kan ta bort ansiktsmasken

  • Var uppmärksamma på gällande restriktioner för inresa till Danmark. Läs mer på coronasmitte.dk

  • Tänk på att det för tillfället gäller restriktioner för resor till Tyskland.

    Läs mer på Udenrigsministeriets rejsevejledning för Tyskland eller på den svenska ambassadens hemsida

    Beroende på resans varighet och ändamål kan det krävas att man ska registrera sig digitalt på www.einreiseanmeldung.de innan avresa. Det är dock ej ett krav om registrering vid 1-dagsresor som t.ex. besök i BorderShop.

    Scandlines är skyldig att kontrollera om passageraren har registrerat sin inresa till Tyskland vid incheckningen i Danmark. Om detta inte är fallet får Scandlines inte transportera passageraren.

  • reopen.europa.eu får du hjälp med att planera din resa i Europa.

    Webbplatsen ger en översikt över ländernas åtgärder, såsom karantän- och testkrav, EU:s digitala COVID-certifikat (coronapass) och annan relevant information för resenärer.

    Du kan också fylla i en reseplanerare som ger en översikt över de regler som gäller i de länder du åker till och reser genom.

    Webbplatsen uppdateras av Europeiska unionen.

Frågor och svar

Nedan har vi listat frågor som kommer till Scandlines kundservice och Facebook, och som vi tror är av intresse för andra.

  • På grund av de tyska myndigheternas krav om registrering före inresa till Tyskland, för vistelse på mer än 24 timmar, är det för tillfället inte möjligt att använda automatisk check-in i Rödby eller Gedser. I dessa hamnarna hänvisar vi därför till check-in med personlig service.

  • Vi har begränsat det maximala antalet passagerare ombord med cirka 35 procent, men det skiljer sig dock något från färja till färja, och har därmed sett till att det finns gott om utrymme för alla passagerare.

    Samlingsförbudet gäller inte vanlig användning av offentlig transport och heller inte på färjor. Det blir i genomsnitt ett lågt antal passagerare på varje överfart. Utöver detta kan man förlägga sin transport utanför rusningstid. Färjan är dessutom stor, så det är lätt att sitta utspridda och därmed undvika närkontakt.

  • Vi rekommenderar våra passagerare att gå upp på däck och njuta av åkturen. Färjan är stor och det finns gott om utrymme för att hålla avstånd. Dessutom följer vi alla riktlinjer när det gäller covid-19.

    Men om du vill stanna i bilen under resan går det också bra.

    Gör så här: I samband med incheckningen informerar du vår personal i incheckningskuren om att du och bilens övriga passagerare vill stanna kvar i bilen under överfarten. Tillsammans med din biljett får du en lapp med instruktioner om hur du ska göra. Det är viktigt att du och bilens andra passagerare följer dessa instruktioner.

    Max. 100 passagerare i 20 bilar kan stanna i bilen under överfarten. Om antalet passagerare som vill stanna kvar i bilen under resan överstiger denna siffra, hänvisar vi till nästa avgång. Du får inte starta motorn under överfarten. Det finns inga toaletter på bildäck, och det är inte heller tillåtet att röka i bilen under resan.

  • I hamnen förekommer ingen närkontakt, eftersom man håller sig i sin bil. Lämnar man bilen för att ta frisk luft eller gå  på toaletten SKA munskydd eller visir bäras.

    På färjan ser vi till att följa reglerna för handtvätt och har handsprit tillgänglig för passagerarna. Behållarna töms snabbt och vi fyller på dem så fort som möjligt.

    Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.

    Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna.

  • Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation för en avgång som blir ändrad, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se.

  • Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation till en avgång som ställs in, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se.

  • Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis återbetalas.

    I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Vi följer kontinuerligt utvecklingen för covid-19. Detta gäller även officiella reserekommendationer. Som färjeoperatör ingår vi endast ett kontrakt om transport och erbjuder därmed inte tjänster på rese- eller paketreseområdet. Därför omfattas vi inte av de mycket omtalade återbetalningskraven.

    Vi gör allt vi kan för att stötta våra kunder i den här svåra situationen och försöker hjälpa dem att hitta alternativa lösningar för att förhindra förluster.

    Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis alltid återbetalas.

    I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Tyvärr går det inte att byta en biljett mot SMILE-poäng.

  • Det får vara max. 700 kunder samtidigt i BorderShop Puttgarden och max. 120 kunder i BorderShop Rostock. Det finns räkneverk vid in- och utgångarna för att se till att detta antal inte överskrids.

    Vi följer myndigheternas rekommendationer för att minska smittspridningen. På den tyska sidan rekommenderar man att du bär mun- och nässkydd i alla butiker. Du måste därför täcka mun och näsa när du vistas i vår BorderShop. Det kan du exempelvis göra genom att knyta en vanlig halsduk eller sjal runt munnen och näsan eller genom att använda munskydd.

  • Vi har begränsat det maximala antalet passagerare ombord med cirka 35 procent, men det skiljer sig dock något från färja till färja, och har därmed sett till att det finns gott om utrymme för varje passagerare.

  • Läs mer om krav om coronapass och munskydd i de olika restaurangerna under Mat ombord.
  • Ja, vår TRAVEL SHOP är öppen.

Besök BorderShop

BorderShop i Puttgarden och i Rostock håller öppet som vanligt men vi har infört en rad tilltag som följer de tyska myndigheternas riktlinjer och ger dig en trygg och säker inköpsresa. 

  • Ja, det är öppet i BorderShop Puttgarden och Rostock. Se erbjudanden och öppettider på bordershop.com. Easymarked har haft öppet hela tiden och fortsätter förstås ha det. Här är öppettiderna 06.00–22.00.

  • Det får vara högst 700 kunder samtidigt i BorderShop Puttgarden och högst 120 kunder i BorderShop Rostock. Det finns in- och utgångsräknare som säkerställer att detta antal inte överskrids. Vi följer myndigheternas rekommendationer för att minska smittspridning.

  • I Tyskland har man för tillfället infört krav om mun- och nässkydd i alla butiker. Därför ska du täcka mun och näsa med munskydd när du uppehåller dig i BorderShop såväl som på parkeringsområdet framför förbeställningshallen.

  • Vi har satt upp handsprit vid ingången så du kan sprita av händerna. Det finns även descinficeringsmedel och papper till att rengöra handtagen på kundvagnen.

  • Det finns avståndsmarkeringar på golvet så det bliver lättare att hålla avstånd till varandra oh visa hänsyn. 

Kontakta oss

Vi är alltid redo att besvara frågor. Kontakta Scandlines kundtjänst på tele: +46 (0) 200 439 539 eller mail: scandlines@scandlines.com.