Uppdaterad 29 april 2022

I samband med COVID-19 | Corona har vi infört ett antal initiativ på färjorna och i BorderShop.

Åtgärderna bygger på råd och vägledning från både hälsovårdsmyndigheterna, utrikesdepartementet och danska och tyska myndigheter.

  • När du reser med våra färjor, är det viktigt för oss att du får den bästa möjliga upplevelsen. Därför har vi placerat ut massor av handsprit och tydliga avståndsmarkörer både på våra färjor och i BorderShop. Vi är uppdaterade på de senaste säkerhetsåtgärderna och följer alltid myndigheternas anvisningar, så vi är helt redo att välkomna dig under trygga förhållanden.

    Det är mycket viktigt för Scandlines att du som passagerare alltid kan känna dig trygg när du reser med oss. Detta gäller både sjösäkerheten och din säkerhet i samband med covid-19.

    • Vi följer reglerna för handtvätt och har placerat ut extra handsprit tillgängligt för passagerarna.
    • Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.
    • Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna.
  • Du behöver inte längre använda munskydd på färjan.

  • Om du är färdigvaccinerad eller tidigare smittad och kan dokumentera det, t.ex. med coronapass, kan du resa in från alla länder utan test eller självisolation.

    Om du inte är vaccinerad eller tidigare smittad kan du se gällande regler för test och självisolation vid inresa på coronasmitte.dk

  • Helvaccinerade eller tidigare smittade måste uppvisa coronapass vid inresa.

    Alla över 12 år som inte är vaccinerade eller tidigare smittade måste visa upp ett negativt snabb- eller PCR-test.

    Läs mer om inresereglerna på tyska utrikesministeriets hemsida (på engelska).

  • reopen.europa.eu får du hjälp med att planera din resa i Europa.

    Webbplatsen ger en översikt över ländernas åtgärder, såsom karantän- och testkrav, EU:s digitala COVID-certifikat (coronapass) och annan relevant information för resenärer.

    Du kan också fylla i en reseplanerare som ger en översikt över de regler som gäller i de länder du åker till och reser genom.

    Webbplatsen uppdateras av Europeiska unionen.

Frågor och svar

Nedan har vi listat frågor som kommer till Scandlines kundservice och Facebook, och som vi tror är av intresse för andra.

  • I hamnen förekommer ingen närkontakt, eftersom man håller sig i sin bil.

    På färjan ser vi till att följa reglerna för handtvätt och har handsprit tillgänglig för passagerarna. Behållarna töms snabbt och vi fyller på dem så fort som möjligt.

    Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.

    Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna.

  • Det är inte krav på att använda munskydd eller visa coronapass på någon av restaurangerna ombord.

  • Ja, vår Travel Shop är öppen.

  • Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation för en avgång som blir ändrad, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se.

  • Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation till en avgång som ställs in, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se.

  • Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis återbetalas.

    I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Vi följer kontinuerligt utvecklingen för covid-19. Detta gäller även officiella reserekommendationer. Som färjeoperatör ingår vi endast ett kontrakt om transport och erbjuder därmed inte tjänster på rese- eller paketreseområdet. Därför omfattas vi inte av eventuella återbetalningskrav.

    Vi gör allt vi kan för att stötta våra kunder och försöker hjälpa dem att hitta alternativa lösningar för att förhindra förluster. Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis alltid återbetalas.

    I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Tyvärr går det inte att byta en biljett mot SMILE-poäng.

Besök BorderShop

BorderShop i Puttgarden och i Rostock håller öppet som vanligt men vi har infört en rad tilltag som följer de tyska myndigheternas riktlinjer och ger dig en trygg och säker inköpsresa. 

  • Vi har samlat all information om COVID-19-åtgärder i våra två gränshandelsbutiker på följande adress bordershop.com.

Kontakta oss

Vi är alltid redo att besvara frågor. Kontakta Scandlines kundtjänst på tele: +46 (0) 200 439 539 eller mail: scandlines@scandlines.com.