Uppdaterad 1 juni 2022

Se vad som gäller för COVID-19 | Corona-initiativ på färjorna och i BorderShop.

Åtgärderna bygger på råd och vägledning från Sundhedsstyrelsen, Udenrigsministeriet samt danska och tyska myndigheter. 

  • Om du är färdigvaccinerad eller tidigare smittad och kan dokumentera det, t.ex. med coronapass, kan du resa in från alla länder utan test eller självisolation.

    Om du inte är vaccinerad eller tidigare smittad kan du se gällande regler för test och självisolation vid inresa på coronasmitte.dk

  • Alla test- och dokumentationskrav för resenärer till Tyskland har hävts fr.o.m. 1 juni 2022. Detta gäller oavsett både vaccinationsstatus, ålder och syftet med inresan.

    Läs mer om inresereglerna på tyska utrikesministeriets hemsida (på engelska).

  • reopen.europa.eu får du hjälp med att planera din resa i Europa.

    Webbplatsen ger en översikt över ländernas åtgärder, såsom karantän- och testkrav, EU:s digitala COVID-certifikat (coronapass) och annan relevant information för resenärer.

    Du kan också fylla i en reseplanerare som ger en översikt över de regler som gäller i de länder du åker till och reser genom.

    Webbplatsen uppdateras av Europeiska unionen.

Återbetalning och ombokning av biljetter

  • Som färjeoperatör ingår vi bara ett kontrakt om transport och erbjuder därmed inte tjänster på rese- eller paketreseområdet Men självklart stöttar vi gärna våra kunder och hjälper till att hitta lösningar för att förebygga förluster.

    För biljetter som ger möjlighet till återbetalning av biljettpriset får du naturligtvis pengarna tillbaka.

    Dessutom erbjuds du alltid att köpa Avbeställningsservice när du bokar en biljett.

  • Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis återbetalas.

    I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till Avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Tyvärr går det inte att byta en biljett mot SMILE-poäng.

  • Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation till en avgång som ställs in, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se/avgangar.

Trygghet på färjorna

Våra åtgärder bygger på regeringens riktlinjer.

  • Ja, alla kan resa med våra färjor på linjerna Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock.

    Undersök eventuellt reserestriktioner innan du påbörjar din resa.

  • Du behöver inte längre använda munskydd på färjan.

  • Det är inte krav på att använda munskydd eller visa coronapass på någon av restaurangerna ombord.

BorderShop

Se de aktuella initiativen i BorderShop i Puttgarden och i Rostock. Initiativen följer de tyska myndigheternas riktlinjer.

  • Vi har samlat all information om COVID-19-åtgärder i våra två gränshandelsbutiker på följande adress bordershop.com.

Kontakta oss

Vi är alltid redo att besvara frågor. Kontakta Scandlines kundtjänst på tele: +46 (0) 200 439 539 eller mail: scandlines@scandlines.com.