Uppdaterad 14 oktober 2021

I samband med COVID-19 har vi infört ett antal initiativ på färjorna och i BorderShop.

Åtgärderna bygger på råd och vägledning från både hälsovårdsmyndigheterna, utrikesdepartementet och danska och tyska myndigheter.

  • När du reser med våra färjor, är det viktigt för oss att du får den bästa möjliga upplevelsen. Därför har vi placerat ut massor av handsprit och tydliga avståndsmarkörer både på våra färjor och i BorderShop. Vi är uppdaterade på de senaste säkerhetsåtgärderna och följer alltid myndigheternas anvisningar, så vi är helt redo att välkomna dig under trygga förhållanden.

    Det är mycket viktigt för Scandlines att du som passagerare alltid kan känna dig trygg när du reser med oss. Detta gäller både sjösäkerheten och din säkerhet i samband med covid-19.

    • Vi följer reglerna för handtvätt och har placerat ut extra handsprit tillgängligt för passagerarna.
    • Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.
    • Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna.
  • Våra danska och tyska färjor har olika krav om användande av munskydd.

    På våra danska färjor behöver du inte längre bära munskydd eller visir då det inte längre är obligatoriskt att bära skyddsutrustning i kollektivtrafiken i Danmark.

    Det är fortfarande obligatoriskt att bära munskydd på våra tyska färjor. Du kan dock ta av munskyddet när:

    • du sitter ner
    • du äter eller dricker
    • du är utomhus på däcket
    • du är på bildäcket
    • du har hälsomässig orsak som t.ex. nedsatt lungfunktion, handikapp eller under graviditet osv.
    • du är 12 år eller under
    • du är i restaurangen Scandlines Kitchen på Rødby-Puttgarden-överfarten

    Se om du ska med en tysk eller dansk färja när du bokar din biljett

    Våra danska färjor heter:

    • M/F Copenhagen
    • M/F Prins Richard
    • M/F Prinsesse Benedikte

    Våra tyska färjor heter:

    • M/F Berlin
    • M/F Deutschland
    • M/F Schleswig-Holstein
  • Observera att det kan finnas restriktioner för inresa till Danmark. Läs mer på coronasmitte.dk

  • Observera att det kan finnas restriktioner för inresa till Tyskland. 

    Läs mer på Udenrigsministeriets rejsevejledning för Tyskland eller på den svenska ambassadens hemsida

  • reopen.europa.eu får du hjälp med att planera din resa i Europa.

    Webbplatsen ger en översikt över ländernas åtgärder, såsom karantän- och testkrav, EU:s digitala COVID-certifikat (coronapass) och annan relevant information för resenärer.

    Du kan också fylla i en reseplanerare som ger en översikt över de regler som gäller i de länder du åker till och reser genom.

    Webbplatsen uppdateras av Europeiska unionen.

Frågor och svar

Nedan har vi listat frågor som kommer till Scandlines kundservice och Facebook, och som vi tror är av intresse för andra.

  • I hamnen förekommer ingen närkontakt, eftersom man håller sig i sin bil.

    På färjan ser vi till att följa reglerna för handtvätt och har handsprit tillgänglig för passagerarna. Behållarna töms snabbt och vi fyller på dem så fort som möjligt.

    Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.

    Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna.

  • På grund av de tyska myndigheternas krav om registrering före inresa till Tyskland, för vistelse på mer än 24 timmar, är det för tillfället inte möjligt att använda automatisk check-in i Rödby eller Gedser. I dessa hamnarna hänvisar vi därför till check-in med personlig service.

  • Våra danska och tyska färjor har olika krav på användning av munskydd och vaccinpass.

    • Scandlines Kitchen på Rödby-Puttgarden överfarten: På tyska färjor måste du visa upp ett giltigt vaccinpass, men du behöver inte bära munskydd inne i restaurangen. På danska färjor finns det inget krav på att visa vaccinpass eller bära munskydd.

    • Scandlines Kitchen Buffet på Gedser-Rostock överfarten: På tyska färjor måste du visa ett giltigt vaccinpass och bära munskydd när du står upp. På danska färjor finns det inget krav på att visa vaccinpass eller bära munskydd.

    • Scandlines Food Express på båda överfarterna: Här behöver du inte visa corona-pass. Om du seglar med en tysk färja är det obligatoriskt att bära munskydd när du står upp.

    • Scandlines Coffee på båda överfarterna: Här behöver du inte visa corona-pass. Om du seglar med en tysk färja är det obligatoriskt att bära munskydd när du står upp.

    Se om du ska med en tysk eller dansk färja när du bokar din biljett

    Våra danska färjor heter:

    • M/F Copenhagen
    • M/F Prins Richard
    • M/F Prinsesse Benedikte

    Våra tyska färjor heter:

    • M/F Berlin
    • M/F Deutschland
    • M/F Schleswig-Holstein
  • Ja, vår TRAVEL SHOP är öppen.

  • Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation för en avgång som blir ändrad, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se.

  • Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation till en avgång som ställs in, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se.

  • Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis återbetalas.

    I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Vi följer kontinuerligt utvecklingen för covid-19. Detta gäller även officiella reserekommendationer. Som färjeoperatör ingår vi endast ett kontrakt om transport och erbjuder därmed inte tjänster på rese- eller paketreseområdet. Därför omfattas vi inte av de mycket omtalade återbetalningskraven.

    Vi gör allt vi kan för att stötta våra kunder i den här svåra situationen och försöker hjälpa dem att hitta alternativa lösningar för att förhindra förluster.

    Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis alltid återbetalas.

    I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Tyvärr går det inte att byta en biljett mot SMILE-poäng.

  • Det får vara max. 700 kunder samtidigt i BorderShop Puttgarden och max. 120 kunder i BorderShop Rostock. Det finns räkneverk vid in- och utgångarna för att se till att detta antal inte överskrids.

    Vi följer myndigheternas rekommendationer för att minska smittspridningen. På den tyska sidan rekommenderar man att du bär mun- och nässkydd i alla butiker. Du måste därför täcka mun och näsa när du vistas i vår BorderShop. Det kan du exempelvis göra genom att knyta en vanlig halsduk eller sjal runt munnen och näsan eller genom att använda munskydd.

Besök BorderShop

BorderShop i Puttgarden och i Rostock håller öppet som vanligt men vi har infört en rad tilltag som följer de tyska myndigheternas riktlinjer och ger dig en trygg och säker inköpsresa. 

  • Ja, det är öppet i BorderShop Puttgarden och Rostock. Se erbjudanden och öppettider på bordershop.com

  • I Tyskland har man för tillfället infört krav om mun- och nässkydd i alla butiker. Därför ska du täcka mun och näsa med munskydd när du uppehåller dig i BorderShop såväl som på parkeringsområdet framför förbeställningshallen.

  • Vi har satt upp handsprit vid ingången så du kan sprita av händerna. Det finns även descinficeringsmedel och papper till att rengöra handtagen på kundvagnen.

  • Det finns avståndsmarkeringar på golvet så det bliver lättare att hålla avstånd till varandra oh visa hänsyn. 

  • Det finns inga begränsningar för hur många personer som kan vara i BorderShop åt gången. 

    Det får vara högst 120 kunder i BorderShop Rostock. Det finns in- och utgångsräknare som säkerställer att detta antal inte överskrids.

Kontakta oss

Vi är alltid redo att besvara frågor. Kontakta Scandlines kundtjänst på tele: +46 (0) 200 439 539 eller mail: scandlines@scandlines.com.