Uppdaterad 29 november 2021

I samband med COVID-19 har vi infört ett antal initiativ på färjorna och i BorderShop.

Åtgärderna bygger på råd och vägledning från både hälsovårdsmyndigheterna, utrikesdepartementet och danska och tyska myndigheter.

  • När du reser med våra färjor, är det viktigt för oss att du får den bästa möjliga upplevelsen. Därför har vi placerat ut massor av handsprit och tydliga avståndsmarkörer både på våra färjor och i BorderShop. Vi är uppdaterade på de senaste säkerhetsåtgärderna och följer alltid myndigheternas anvisningar, så vi är helt redo att välkomna dig under trygga förhållanden.

    Det är mycket viktigt för Scandlines att du som passagerare alltid kan känna dig trygg när du reser med oss. Detta gäller både sjösäkerheten och din säkerhet i samband med covid-19.

    • Vi följer reglerna för handtvätt och har placerat ut extra handsprit tillgängligt för passagerarna.
    • Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.
    • Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna.
  • Det är fortfarande obligatoriskt att bära munskydd på våra färjor. Du kan dock ta av munskyddet när:

    • du sitter ner (endast på tyska färjor)
    • du äter eller dricker
    • du är utomhus på däcket
    • du är på bildäcket
    • du har hälsomässig orsak som t.ex. nedsatt lungfunktion, handikapp eller under graviditet osv.
    • du är 12 år eller under

    Se om du ska med en tysk eller dansk färja när du bokar din biljett

    Våra danska färjor heter:

    • M/F Copenhagen
    • M/F Prins Richard
    • M/F Prinsesse Benedikte

    Våra tyska färjor heter:

    • M/F Berlin
    • M/F Deutschland
    • M/F Schleswig-Holstein
  • Observera att det kan finnas restriktioner för inresa till Danmark. Läs mer på coronasmitte.dk

  • Observera att det kan finnas restriktioner för inresa till Tyskland. 

    Läs mer på Udenrigsministeriets rejsevejledning för Tyskland eller på den svenska ambassadens hemsida

  • De flesta julmarknader i Tyskland öppnar som planerat. Det kan dock finnas olika lokala initiativ och på flera julmarknader måste coronapass uppvisas för covid-19 vaccination eller immunitet. (Negativt test godtas inte överallt.)

    Vi rekommenderar våra kunder att hålla sig uppdaterade på hemsidorna för de julmarknader man vill besöka.

  • reopen.europa.eu får du hjälp med att planera din resa i Europa.

    Webbplatsen ger en översikt över ländernas åtgärder, såsom karantän- och testkrav, EU:s digitala COVID-certifikat (coronapass) och annan relevant information för resenärer.

    Du kan också fylla i en reseplanerare som ger en översikt över de regler som gäller i de länder du åker till och reser genom.

    Webbplatsen uppdateras av Europeiska unionen.

Frågor och svar

Nedan har vi listat frågor som kommer till Scandlines kundservice och Facebook, och som vi tror är av intresse för andra.

  • I hamnen förekommer ingen närkontakt, eftersom man håller sig i sin bil.

    På färjan ser vi till att följa reglerna för handtvätt och har handsprit tillgänglig för passagerarna. Behållarna töms snabbt och vi fyller på dem så fort som möjligt.

    Vi har satt upp affischer med råd om hur man undviker smittspridning på alla färjor.

    Vi städar kontinuerligt alla utrymmen och ytor som många vidrör med desinficeringsmedel. Det gäller exempelvis dörrhandtag, räcken, kranar och spolknappar på toaletterna.

  • På grund av de tyska myndigheternas krav om registrering före inresa till Tyskland, för vistelse på mer än 24 timmar, är det för tillfället inte möjligt att använda automatisk check-in i Rödby eller Gedser. I dessa hamnarna hänvisar vi därför till check-in med personlig service.

  • Våra danska och tyska färjor har olika åtgärder mot corona.

    • Scandlines Kitchen Buffet på Gedser-Rostock överfarten:
      Det är obligatoriskt att bära munskydd när du står upp på våra tyska färjor och alla passagerare över 7 år måste ha ett giltigt coronapass och id-handling med foto.
      OBS, för passagerare över 17 år är coronapasset är endast giltigt om du är vaccinerad eller har haft corona och visar ett negativt test (max 24 timmar). För passagerare mellan 7-16 år är coronapasset giltigt med negativt test (max 24 timmar).
      Det är obligatoriskt att bära munskydd på våra danska färjor och alla passagerare över 15 år måste ha ett giltigt coronapass. Coronapasset är giltigt om du är vaccinerad, testad eller har haft corona.

    • Scandlines Kitchen på Rödby-Puttgarden överfarten:
      Det är inte obligatoriskt att bära munskydd inne i restaurangen på våra tyska färjor men alla passagerare över 6 år måste ha ett giltigt coronapass. OBS, coronapasset är endast giltigt om du är vaccinerad eller har haft corona. För passagerare mellan 6-16 år är coronapasset giltigt med negativt test (max 24 timmar).
      Det är obligatoriskt att bära munskydd på våra danska färjor och alla passagerare över 15 år måste ha ett giltigt coronapass. Coronapasset är giltigt om du är vaccinerad, testad eller har haft corona.

    • Scandlines Food Express på båda överfarterna: Här behöver du inte visa coronapass, men det är obligatoriskt att bära munskydd.

    • Scandlines Coffee på båda överfarterna: Här behöver du inte visa coronapass, men det är obligatoriskt att bära munskydd.

    Se om du ska med en tysk eller dansk färja när du bokar din biljett

    Våra danska färjor heter:

    • M/F Copenhagen
    • M/F Prins Richard
    • M/F Prinsesse Benedikte

    Våra tyska färjor heter:

    • M/F Berlin
    • M/F Deutschland
    • M/F Schleswig-Holstein
  • Ja, vår Travel Shop är öppen.

  • Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation för en avgång som blir ändrad, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se.

  • Vår kundservice kontaktar dig om du har en reservation till en avgång som ställs in, och vår kundservice har dina kontaktuppgifter. Det är alltid en god idé att hålla sig informerad på scandlines.se.

  • Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis återbetalas.

    I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Vi följer kontinuerligt utvecklingen för covid-19. Detta gäller även officiella reserekommendationer. Som färjeoperatör ingår vi endast ett kontrakt om transport och erbjuder därmed inte tjänster på rese- eller paketreseområdet. Därför omfattas vi inte av eventuella återbetalningskrav.

    Vi gör allt vi kan för att stötta våra kunder och försöker hjälpa dem att hitta alternativa lösningar för att förhindra förluster. Biljetter som köps med villkor som möjliggör återbetalning av biljettpriset, kan naturligtvis alltid återbetalas.

    I samband med köpet av färjebiljetten erbjuds du alltid att köpa till avbeställningsservice så att du kan avbeställa biljetten på en senare tidpunkt om det skulle behövas.

  • Tyvärr går det inte att byta en biljett mot SMILE-poäng.

  • Det får vara max. 700 kunder samtidigt i BorderShop Puttgarden och max. 120 kunder i BorderShop Rostock. Det finns räkneverk vid in- och utgångarna för att se till att detta antal inte överskrids.

    Vi följer myndigheternas rekommendationer för att minska smittspridningen. På den tyska sidan rekommenderar man att du bär mun- och nässkydd i alla butiker. Du måste därför täcka mun och näsa när du vistas i vår BorderShop. Det kan du exempelvis göra genom att knyta en vanlig halsduk eller sjal runt munnen och näsan eller genom att använda munskydd.

Besök BorderShop

BorderShop i Puttgarden och i Rostock håller öppet som vanligt men vi har infört en rad tilltag som följer de tyska myndigheternas riktlinjer och ger dig en trygg och säker inköpsresa. 

  • Vi har samlat all information om COVID-19-åtgärder i våra två gränshandelsbutiker på följande adress bordershop.com.

Kontakta oss

Vi är alltid redo att besvara frågor. Kontakta Scandlines kundtjänst på tele: +46 (0) 200 439 539 eller mail: scandlines@scandlines.com.