Left navigation


Hjärtligt välkommen ombord på färjorna ”Berlin” och ”Copenhagen”

Scandlines äger världens största flotta af hybridfärjor. Vi är stolta över att det är namnet ”Scandlines“ som står på färjorna. Nu kommer har flottan utökats med de splitternya färjorna ”Berlin“ och ”Copenhagen“, trafikerar mellan Rostock och Gedser.

Inredningen på de två nya färjorna är öppen och tilltalande. Här finns plats för familjer med barn och för alla, som vill utnyttja överfarten med färjan för att vila eller ta ett litet mellanmål och en läskande dryck - eller både och.

Det väntar många överraskningar ombord, du kan alltså redan nu se fram emot din nästa överfart från Rostock till Gedser.

Fakta om de nya hybridfärjorna

  • Färjorna ”Berlin“ och ”Copenhagen“
    De nya hybridfärjorna är nu klara att avgå från kajen med minimal bränsleförbrukning.
  • Från skiss till färja
    Vårt mål var att utveckla en färja med en enastående design, som med sin kilform är en symbol för dynamik och modernitet.

  • Skrubber 
    Fyra skrubbrar har integrerats i skorstenen och renar motoravgaserna från föroreningar som svavel och partiklar 

  • Integrerad vit skorsten 
    Vägledande för ett modernt koncept med minimal bränsleförbrukning
  • Energibesparande lösningar 
    Exempelvis genom LED-belysning eller frekvensstyrning
  • Garanterad havsutsikt
    Det stora passagerardäcket erbjuder förutom det stora ljusa shoppingområdet, kafé och bufférestaurang även extra stora fönster längs skeppets sida, som möjliggör en fantastisk utsikt över havet
  • Bulbstäv 
    Bulbstäven reducerar vattenmotståndet vid 20 knop med cirka 10 procent
  • Motorer
    Bränslebesparande common rail-motorer förbättrar motorns prestanda och minskar utsläppen
  • Maskinrum
    Huvudmotorerna har en effekt på 19 500 kW, varav 1 700 kW kommer från batterierna. Därigenom når man en hastighet på 21 knop på överfarten, som tar 1 timme och 45 min.
  • Hybrid-drivsystem 
    Vid lägre förbrukning än nödvändigt sparas överflödig energi i batterierna och släpps åter när förbrukningen är högre än produktionen
  • Optimerat skrov under vattenlinjen 
    Skeppets skrov under vattenlinjen har optimerats för vattendjupen mellan Rostock och Gedser med hjälp av CFD-beräkningar (Computational fluid dynamics)

  • Fordonsdäck
    2 fordonsdäck, som antingen rymmer 6 rader med lastbilar eller 8 med rader personbilar.

  • Drift
    Optimerat drivsystem bestående av propellrar och två bogpropellrar som kan vridas 360 grader och som används vid trånga vattenpassager och vid vändningsmanövrar i hamnen.
  • Passagerardäck 
    Stort, öppet passagerardäck med fantastisk utsikt. Härifrån kan man genom ett överljus titta direkt ner i butiken nedanför
  • Attraktiva inköpsmöjligheter
    400 m² stor butik ombord med överljus

  • Kapacitet
    Färjorna ”Berlin“ och ”Copenhagen“ har båda en längd på 169,5 meter och en bredd på 25,4 meter. Det innebär cirka 1600 lastmeter och därmed utrymme för 460 personbilar eller 96 lastbilar och en kapacitet för 1300 passagerare.

    Mere information om de nya färjorna hitter du här

Nye færger

Scandlines nya hybridfärjor är nu i drift.

Upplev färjetrafikens nya dimension. Större - bekvämare - miljövänlig.

Scandlines_btns_BOKA_NU