Left navigation


Bizz FAQ

FAQ

Vad är AutoBizz?

AutoBizz är ett elektroniskt betalningssätt där en liten sändare (bizz) placeras på insidan av bilens vindruta, och betalning för varje överfart dras automatiskt från det betalningskort som du kopplat till ditt AutoBizz avtal. Vid överfart med färja kör du igenom en automatisk Check-In - Enkelt och smidigt!

För att kunna åka med en AutoBizz krävs att du tecknar ett AutoBizz avtal. Både privatpersoner och företagskunder kan använda AutoBizz och alla priser för överfart gäller för personbil max 6 m inkl 9 personer.

Hur använder jag min bizz?

Allt du behöver göra är att lägga din bizz-dosa väl synlig innanför framrutan i bilen när du checkar in. Du slipper krångel med kort och kontanter vid överfarten, betalningen för biljetten dras automatiskt från ditt kreditkort. Du betalar eventuellt en årsavgift, som också dras automatiskt från ditt kreditkort.

För att incheckningen ska fungera så smidigt som möjligt är det viktigt att vi har rätt kontokortuppgifter. Glöm inte kontakta oss när du förnyar ditt kort.

Var kan jag se och uppdatera mina uppgifter?

Du går in på brobizz.com Mitt Konto. Du loggar in med ditt 16 siffriga bizz eller kundnr samt den personliga kod du har fått från Brobizz A/S.

Frågor? Här finns en guide om hur du gör.

Måste jag uppdatera mitt kreditkort på BroBizz A/S även om jag nyligen har lämnat mina uppgifter till Scandlines HH?

Ja då det är Brobizz A/S som debiterar resorna måste uppgifterna registreras på nytt.

Kan jag registrera bensinkort?

Ja det går bra

Vad händer när jag byter kreditkort/bensinkort?

Du går in på brobizz.com ”uppdatera kortinformation” du behöver då uppge ditt 16 siffriga bizznr samt kundnummer

Hur betalar jag för resorna?

AutoBizz är ett elektroniskt betalningssätt där en liten sändare (bizz) placeras på insidan av bilens vindruta, och betalning för varje överfart dras automatiskt från det betalningskort som du kopplat till ditt AutoBizz avtal. Betalning dras från det kreditkort/bensinkort som registrerats på Mitt Konto.

Hur går jag tillväga om jag har Nets debitering?

Nets debiteringen upphör och övergår till kortbetalning. Du går in på www.brobizz.com registrerar ditt kreditkort/bensinkort

Hur skaffar jag en AutoBizz Smart?

Anmäl dig enkelt på scandlines.se/bizz

När sker debiteringen av överfarten?

Direkt när du har kört igenom

Hur debiteras 1 dagsresan?

1 dagspris gäller om ni har Smartavtal med Scandlines Helsingborg-Helsingör ni debiteras då enkelpriset på utresan och mellanskillnaden på återresan

Kostar det något att skaffa en AutoBizz Smart?

En årsavgift debiteras löpande, f.n. 265:-

Var kan jag använda min bizz?

Bizzen kan användas på Scandlines linjer Helsingborg-Helsingör. Din bizz även användas genom EasyGo-samarbetet på Öresundsbron, Storebältsbron, Mols-Linien samt som betalning av vägavgifter i Norge. På EasyGo´s hemsida www.easygo.com finner du mer information om samarbetet och var du kan använda din Scandlines AutoBizz.

Kan jag använda min bizz på Rödby-Puttgarden?

Ja du kan använda din Autobizz för EasyGo resor se http://easygo.com

OBS: dock ej när det gäller t/r över dagen Rödby-Puttgarden

Finns det någon uppsägningstid?

Nej avtalet avbryts den dagen det säg upp.

Kan man använda AutoBizz Smart på Öresundsbron?

Ja och då åker man till EasyGo priset, se http://easygo.com

Kan man köra på AutoBizz Smart avtal om man har en husbil över 6 m?

Ja men man måste checka in i manuell betjäning, och priset blir det dubbla.

Kan man använda bizzen för debitering på Kastrups parkering?

Ja, efter den 6/12 2016

Var kan jag betala med min bizz

Du kan betala med din Bizz på över 50 platser i Sverige, Norge och Danmark och på alla ställen som omfattas av EasyParks parkeringslösning. Alla platser finner du här

Var kan jag se mina avtalsvillkor som privatperson?

Nuvarande avtalsvillkor hos Scandlines HH ändras, då den del som rör betalning uppdateras, och nya villkor som hanterar företagsuppgifter och betalning via BroBizz A/S tillkommer. Om du fortsätter att använda din bizz efter den 6 dec 2016 har du automatiskt accepterat de nya villkoren.

Du kan läsa de nya villkoren för ditt AutoBizz avtal här!
Du kan läsa de nya villkoren hos BroBizz A/S här!

Var kan jag se mina avtalsvillkor som företag?

Nuvarande avtalsvillkor hos Scandlines HH ändras, då den del som rör betalning uppdateras, och nya villkor som hanterar företagsuppgifter och betalning via BroBizz A/S tillkommer. Om du fortsätter att använda din bizz efter den 6 dec 2016 har du automatiskt accepterat de nya villkoren.

Du kan läsa de nya villkoren för ditt AutoBizz avtal här!
Du kan läsa de nya villkoren hos BroBizz A/S:
brobizz.com/files/oeresund_foretag_villkor_sv.pdf
brobizz.com/files/autobizz_foretag_villkor_sv.pdf
brobizz.com/files/autobizz_foretag_handel_sv.pdf

Hur lång tid tar det att få en bizz?

Ca 5-10 arbetsdagar.

Vad händer efter den 6/12 2016 om jag inte uppdaterat mitt betalningskort hos BroBizz A/S?

Bizzen spärras för resor tills du uppdaterar din betalningsinformation på ”Mitt Konto” hos BroBizz A/S.

Vad är Grönt Kort?

Grönt Kort innebär att du får en tillfällig kredit hos BroBizz A/S för betalning av din färjeöverfart, om ditt betalningskort inte är giltigt. BroBizz A/S gör en individuell prövning av vem som är berättigad till Grönt Kort. 

När får jag ett Grönt Kort?

När du ska resa och betalkortet som är kopplat till ditt avtal inte längre är giltigt, kan du få ett Grönt Kort i manuell check-in. BroBizz A/S gör en individuell prövning av vem som är berättigad till Grönt Kort.

Vad händer om bizzen är spärrad när jag ska resa?

Du kan få ett Grönt kort i manuell check-in. BroBizz A/S gör en individuell prövning av vem som är berättigad till Grönt Kort. Om du inte är berättigad till ett Grönt Kort betalar din resa (till ordinarie pris) med kort eller kontant i manuell check-in.

Vad händer när jag ska resa om jag glömt att uppdatera mitt betalningskort?

Du kan få ett Grönt kort i manuell check-in. BroBizz A/S gör en individuell prövning av vem som är berättigad till Grönt Kort. Om du inte är berättigad till ett Grönt Kort betalar din resa (till ordinarie pris) med kort eller kontant i manuell check-in.

Jag har frågor angående mitt AutoBizz avtal

Har du har frågor om priser och rabatter i förbindelse med ditt AutoBizz avtal, ska du kontakta kundservice hos Scandlines Helsingborg-Helsingör.

Telefon: 042-18 61 20
E-mail: bizz@scandlineshh.com

Jag har frågor ang betalningsinformation

Har du frågor om person-/företagsuppgifter, betalningsinformation eller log in ska du kontakta kundservice hos BroBizz A/S.

Telefon: 08-40 000 340
E-mail kundeservice@brobizz.com
Mitt Konto

Frågor som rör ditt AutoBizz avtal
Har du har frågor om priser och rabatter i förbindelse med ditt AutoBizz avtal, ska du kontakta kundservice hos Scandlines Helsingborg-Helsingör.

Telefon: 042-18 61 20
E-mail: bizz@scandlineshh.com

Frågor som rör betalning
Har du frågor om person-/företagsuppgifter, betalningsinformation eller log in ska du kontakta kundservice hos BroBizz A/S.

Telefon: 08-40 000 340
E-mail kundeservice@brobizz.com
Mitt Konto

Få Öresunds lägsta pris med bil - Läs mer och anmäl dig här!