Scandlines gör det osynliga synligt med Solrosen
Hos Scandlines vill vi öka förståelsen för dolda funktionsnedsättningar – och bidra till att göra det osynliga synligt. Därför arbetar vi aktivt med Solrosprogrammet, som ska skapa mer förståelse och inkludering för både våra medarbetare och våra kunder.

Med samarbetet vill vi öka medvetenheten om dolda funktionsnedsättningar och skapa tydliga ramar för hur vi möter människor med särskilda behov. Vårt mål är att göra resan med Scandlines så trygg och behaglig som möjligt och se till att alla passagerare möts med den omtanke och förståelse de behöver.
Alla medarbetare i hela organisationen utbildas i att känna igen Solrossymbolen, förstå vad en dold funktionsnedsättning kan innebära och veta hur man bäst erbjuder stöd när en passagerare bär Solrosbandet.
”På Scandlines handlar god service om att möta våra passagerare och kunder där de är. Med Solrosprogrammet tar vi ännu ett steg mot att skapa en trygg reseupplevelse där alla känner sig sedda med förståelse och respekt – även när behovet av stöd inte syns med blotta ögat”, säger Dennis Mundt Nedergaard, Head of Customer Success.
För våra medarbetare innebär programmet ett ökat fokus på att skapa en arbetsmiljö där alla känner sig sedda och stöttade. En plats där vi har förståelse för att vissa kollegor lever med utmaningar som inte alltid är synliga – och där vi möter varandra med tålamod, omtanke och respekt.
”Solrosprogrammet är ett naturligt steg i att skapa en arbetsmiljö och en servicekultur där det finns plats för alla, och det stödjer Scandlines ambition att vara en inkluderande och välkomnande arbetsgivare”, säger Jakob de la Cour, SVP, Head of HR & Internal Communications.