Våra hamnar
Scandlines äger hamnområdena i Rödby, Puttgarden och Gedser. I Rostock hyr vi in oss. I Rostock finns också Scandlines ena BorderShop – den andra ligger i Puttgarden.
![Puttgarden havn i Tyskland](http://cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/f0eb2fqe/puttgarden-port.jpg?func=crop&w=640&h=448&gravity=960,672 640w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/f0eb2fqe/puttgarden-port.jpg?func=crop&w=960&h=672&gravity=960,672 960w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/f0eb2fqe/puttgarden-port.jpg?func=crop&w=1280&h=896&gravity=960,672 1280w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/f0eb2fqe/puttgarden-port.jpg?func=crop&w=1600&h=1120&gravity=960,672 1600w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/f0eb2fqe/puttgarden-port.jpg?func=crop&w=1920&h=1344&gravity=960,672 1920w)
![Rødby havn med Scandlines færge](http://cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/artbisqk/rødby-port.jpg?func=crop&w=640&h=448&gravity=960,672 640w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/artbisqk/rødby-port.jpg?func=crop&w=960&h=672&gravity=960,672 960w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/artbisqk/rødby-port.jpg?func=crop&w=1280&h=896&gravity=960,672 1280w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/artbisqk/rødby-port.jpg?func=crop&w=1600&h=1120&gravity=960,672 1600w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/artbisqk/rødby-port.jpg?func=crop&w=1920&h=1344&gravity=960,672 1920w)
Du kan läsa mer om varje hamn i menyn nedan:
-
Vårt hamnområde i Rödby uppgår till drygt 420 000 m2. Förutom det utrymme som vägbanorna fram till färjorna upptar har vi administrationsbyggnader, lager till våra butiker ombord och på land samt reservdelslager.
Nära hamnen hittar du Lalandia och härliga badstränder.
-
Vår hamn i Puttgarden är en av de viktigaste och mest trafikerade i Tyskland. Hamnområdet är över 400 000 m2. Förutom det utrymme som vägbanorna fram till färjorna upptar har vi administrationsbyggnader, lager till vår BorderShop, sommarkaféet Molenblick och verkstäder på området. En del av området har förvandlats till en blomsteräng med tillhörande insektshotell.
BorderShop är en av världens största flytande gränshandelsbutiker som man enkelt tar sig till från färjorna. Som gående passagerare kan du njuta av utsikten från träbron som förbinder terminalbyggnaden med BorderShop-området.
Det är i Puttgarden som vi kämpar för raka tillfartsvägar till färjor och den kommande tunneln. Enligt de nuvarande planerna kommer den raka och direkta vägen till färjorna att ersättas av en slingrig rutt. Du kan läsa mer om detta i avsnittet Vi seglar vidare.
-
Vårt hamnområde i Gedser är drygt 130 000 m2. I området finns många fina historiska byggnader. En av dem är den gamla stationsbyggnaden. Vi använder den som ankomst- och avgångshall för gående passagerare. Dessutom lånar vi ut den till kulturella eller sociala evenemang som jazzkonserter och bokpresentationer.
-
I Rostock har vi inget eget hamnområde. Vi hyr in oss i Rostock Port i Rostock Überseehafen där det är livlig trafik med färjor och lastfartyg. Vid incheckningen får du hjälp av Scandlines egen personal men det är Rostock Ports medarbetare som dirigerar trafiken på och av färjan.
Fem minuters bilresa från hamnen hittar du vår ena BorderShop – den andra ligger i Puttgarden – och vår Easymarked.
Båtturen genom Warnow-kanalen till och från hamnen bjuder på fantastisk utsikt över stora kranar, kryssningsfartyg och Warnemünde.
Våra färjor
Fyra av våra sex hybridfärjor går på sträckan mellan Rödby och Puttgarden. De fyra färjorna byggdes 1997 och byggdes om till hybridfärjor 2013/14. Alla fyra är dubbeländade färjor som seglar lika bra åt båda hållen.
På sträckan Gedser–Rostock har vi sedan 2016 våra nyaste färjor i drift. Båda färjorna byggdes som hybridfärjor för att minska koldioxidutsläppen. Skrovet är särskilt utformat för den ganska grunda fartleden, vilket också sänker bränsleförbrukningen. Vi utrustade under 2020 og 2022 respektive to hybridfärjor med rotorsegel för att ytterligare minska utsläppen per resa.
Förutom de sex hybridfärjorna har vi en fraktfärja. Den går främst på Rödby–Puttgarden-linjen, men vi kan också sätta in den som ersättningsfärja på sträckan Gedser–Rostock.
M/S Deutschland – Rödby-Puttgarden
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Deutschland
![Færge Deutschland C Eckardt](http://cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/xgmfnuhw/deutschland_c-eckardt.jpg?func=crop&w=640&h=448&gravity=960,672 640w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/xgmfnuhw/deutschland_c-eckardt.jpg?func=crop&w=960&h=672&gravity=960,672 960w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/xgmfnuhw/deutschland_c-eckardt.jpg?func=crop&w=1280&h=896&gravity=960,672 1280w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/xgmfnuhw/deutschland_c-eckardt.jpg?func=crop&w=1600&h=1120&gravity=960,672 1600w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/xgmfnuhw/deutschland_c-eckardt.jpg?func=crop&w=1920&h=1344&gravity=960,672 1920w)
M/S Prinsesse Benedikte – Rödby-Puttgarden
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Prinsesse Benedikte
![Færgen Prinsesse Benedikte](http://cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/vjbln3wj/prinsesse-benedikte.jpg?func=crop&w=640&h=448&gravity=960,672 640w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/vjbln3wj/prinsesse-benedikte.jpg?func=crop&w=960&h=672&gravity=960,672 960w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/vjbln3wj/prinsesse-benedikte.jpg?func=crop&w=1280&h=896&gravity=960,672 1280w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/vjbln3wj/prinsesse-benedikte.jpg?func=crop&w=1600&h=1120&gravity=960,672 1600w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/vjbln3wj/prinsesse-benedikte.jpg?func=crop&w=1920&h=1344&gravity=960,672 1920w)
M/S Prins Richard – Rödby-Puttgarden
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Prins Richard
![Færgen Prins Richard](http://cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/h4nlzkmv/prins-richard.jpg?func=crop&w=640&h=448&gravity=675,681 640w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/h4nlzkmv/prins-richard.jpg?func=crop&w=960&h=672&gravity=675,681 960w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/h4nlzkmv/prins-richard.jpg?func=crop&w=1280&h=896&gravity=675,681 1280w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/h4nlzkmv/prins-richard.jpg?func=crop&w=1600&h=1120&gravity=675,681 1600w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/h4nlzkmv/prins-richard.jpg?func=crop&w=1920&h=1344&gravity=675,681 1920w)
M/S Schleswig-Holstein – Rödby-Puttgarden
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Schleswig-Holstein
![Scandlines' hybridfærge, Schleswig Holstein](http://cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/05qhicss/schleswig-holstein.jpg?func=crop&w=640&h=448&gravity=960,672 640w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/05qhicss/schleswig-holstein.jpg?func=crop&w=960&h=672&gravity=960,672 960w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/05qhicss/schleswig-holstein.jpg?func=crop&w=1280&h=896&gravity=960,672 1280w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/05qhicss/schleswig-holstein.jpg?func=crop&w=1600&h=1120&gravity=960,672 1600w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/05qhicss/schleswig-holstein.jpg?func=crop&w=1920&h=1344&gravity=960,672 1920w)
M/S Berlin – Gedser-Rostock
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Berlin
![](http://cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/b3zdw3nb/berlin-with-rotor-sail.jpeg?func=crop&w=640&h=448&gravity=auto 640w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/b3zdw3nb/berlin-with-rotor-sail.jpeg?func=crop&w=960&h=672&gravity=auto 960w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/b3zdw3nb/berlin-with-rotor-sail.jpeg?func=crop&w=1280&h=896&gravity=auto 1280w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/b3zdw3nb/berlin-with-rotor-sail.jpeg?func=crop&w=1600&h=1120&gravity=auto 1600w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/b3zdw3nb/berlin-with-rotor-sail.jpeg?func=crop&w=1920&h=1344&gravity=auto 1920w)
M/S Copenhagen – Gedser-Rostock
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Copenhagen
![Hybridfærgen Copenhagen](http://cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/d1qe03od/copenhagen.jpg?func=crop&w=640&h=448&gravity=960,672 640w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/d1qe03od/copenhagen.jpg?func=crop&w=960&h=672&gravity=960,672 960w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/d1qe03od/copenhagen.jpg?func=crop&w=1280&h=896&gravity=960,672 1280w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/d1qe03od/copenhagen.jpg?func=crop&w=1600&h=1120&gravity=960,672 1600w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/d1qe03od/copenhagen.jpg?func=crop&w=1920&h=1344&gravity=960,672 1920w)
M/S Kronprins Frederik
Frakt på Rödby–Puttgarden och ersättningsfärja på Gedser–Rostock.
Se tekniska detaljer på danska i datasheet for M/S Kronprins Frederik
![Færgen Kronprins Frederik](http://cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/g54eqrsv/kronprins-frederik_peter-therkildsen.jpg?func=crop&w=640&h=448&gravity=960,672 640w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/g54eqrsv/kronprins-frederik_peter-therkildsen.jpg?func=crop&w=960&h=672&gravity=960,672 960w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/g54eqrsv/kronprins-frederik_peter-therkildsen.jpg?func=crop&w=1280&h=896&gravity=960,672 1280w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/g54eqrsv/kronprins-frederik_peter-therkildsen.jpg?func=crop&w=1600&h=1120&gravity=960,672 1600w, //cmxsapnc.cloudimg.io/v7/https://www.scandlines.se/media/g54eqrsv/kronprins-frederik_peter-therkildsen.jpg?func=crop&w=1920&h=1344&gravity=960,672 1920w)
Fyra av våra sex hybridfärjor går på sträckan mellan Rödby och Puttgarden. På sträckan Gedser–Rostock har vi sedan 2016 våra nyaste färjor i drift.