Våra hamnar

Scandlines äger hamnområdena i Rödby, Puttgarden och Gedser. I Rostock hyr vi in oss. I Rostock finns också Scandlines ena BorderShop – den andra ligger i Puttgarden.

Du kan läsa mer om varje hamn i menyn nedan:

  • Vårt hamnområde i Rödby uppgår till drygt 420 000 m2. Förutom det utrymme som vägbanorna fram till färjorna upptar har vi administrationsbyggnader, lager till våra butiker ombord och på land samt reservdelslager.

    Nära hamnen hittar du Lalandia och härliga badstränder.

  • Vår hamn i Puttgarden är en av de viktigaste och mest trafikerade i Tyskland. Hamnområdet är över 400 000 m2. Förutom det utrymme som vägbanorna fram till färjorna upptar har vi administrationsbyggnader, lager till vår BorderShop, sommarkaféet Molenblick och verkstäder på området. En del av området har förvandlats till en blomsteräng med tillhörande insektshotell.

    BorderShop är en av världens största flytande gränshandelsbutiker som man enkelt tar sig till från färjorna. Som gående passagerare kan du njuta av utsikten från träbron som förbinder terminalbyggnaden med BorderShop-området.

    Det är i Puttgarden som vi kämpar för raka tillfartsvägar till färjor och den kommande tunneln. Enligt de nuvarande planerna kommer den raka och direkta vägen till färjorna att ersättas av en slingrig rutt. Du kan läsa mer om detta i avsnittet Vi seglar vidare.

  • Vårt hamnområde i Gedser är drygt 130 000 m2. I området finns många fina historiska byggnader. En av dem är den gamla stationsbyggnaden. Vi använder den som ankomst- och avgångshall för gående passagerare. Dessutom lånar vi ut den till kulturella eller sociala evenemang som jazzkonserter och bokpresentationer.

  • I Rostock har vi inget eget hamnområde. Vi hyr in oss i Rostock Port i Rostock Überseehafen där det är livlig trafik med färjor och lastfartyg. Vid incheckningen får du hjälp av Scandlines egen personal men det är Rostock Ports medarbetare som dirigerar trafiken på och av färjan.

    Fem minuters bilresa från hamnen hittar du vår ena BorderShop – den andra ligger i Puttgarden – och vår Easymarked.

    Båtturen genom Warnow-kanalen till och från hamnen bjuder på fantastisk utsikt över stora kranar, kryssningsfartyg och Warnemünde.

     

Våra färjor

Fyra av våra sex hybridfärjor går på sträckan mellan Rödby och Puttgarden. De fyra färjorna byggdes 1997 och byggdes om till hybridfärjor 2013/14. Alla fyra är dubbeländade färjor som seglar lika bra åt båda hållen.

På sträckan Gedser–Rostock har vi sedan 2016 våra nyaste färjor i drift. Båda färjorna byggdes som hybridfärjor för att minska koldioxidutsläppen. Skrovet är särskilt utformat för den ganska grunda fartleden, vilket också sänker bränsleförbrukningen. Vi utrustade under 2020 en hybridfärja med rotorsegel för att göra färjan ännu mer miljövänlig.

Förutom de sex hybridfärjorna har vi en fraktfärja. Den går främst på Rödby–Puttgarden-linjen, men vi kan också sätta in den som ersättningsfärja på sträckan Gedser–Rostock.

 

M/S Deutschland – Rödby-Puttgarden
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Deutschland

M/S Prinsesse Benedikte – Rödby-Puttgarden
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Prinsesse Benedikte

M/S Prins Richard – Rödby-Puttgarden
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Prins Richard

M/S Schleswig-Holstein – Rödby-Puttgarden
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Schleswig-Holstein

M/S Berlin – Gedser-Rostock
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Berlin

M/S Copenhagen – Gedser-Rostock
Se tekniska detaljer på danska i Datasheet for M/S Copenhagen

M/S Kronprins Frederik
Frakt på Rödby–Puttgarden och ersättningsfärja på Gedser–Rostock.
Se tekniska detaljer på danska i datasheet for M/S Kronprins Frederik

Fyra av våra sex hybridfärjor går på sträckan mellan Rödby och Puttgarden. På sträckan Gedser–Rostock har vi sedan 2016 våra nyaste färjor i drift.