Vanliga frågor

  • Ja. Du kommer med nästa lediga färja om du kommer före eller efter din bokade avgång på samma kalenderdag.

    Din värdekupong skrivs ut i Puttgarden om incheckning sker samma dag som avresan från Rödby.

  • Ja. Du kommer med nästa lediga färja om du kommer före eller efter din bokade avgång på samma kalenderdag.

  • Din Economy-biljett gäller endast för den bokade avgången. Om incheckningen i hamnen sker senare än 15 minuter före den bokade avgången måste du köpa en ny biljett.

    Om du vill ha en mer flexibel biljett rekommenderar vi vår Standard- eller Flex-biljett.

  • Economy-biljetter erbjuds endast 14 dagar eller mer före din avresa. Economy-biljetterna är populära och de kan vara slutsålda på vissa avgångar och visas då inte i onlinebokningen.

    Om Economy-biljetterna är slutsålda kan du prova att söka efter en annan avgång eller biljettyp.

  • Med en Flex-biljett är du garanterad en plats på alla avgångar från inköpsdatum till 3 månader efter den bokade avgången.

    Checka bara in i hamnen senast 15 minuter före din önskade avgång.

  • För fordon över 6 meter tillkommer ett längdtillägg på SEK 265:- per löpande 2 meter. Läs mer om längd och definition av fordon.

  • Vi skriver ut en värdekupong till dig när du checkar in i Puttgarden eller Rostock.

    Kupongen måste lösas in ombord på färjan på din hemresa och kan betalas ut kontant, sättas in på ditt kreditkort eller användas som betalning ombord.

  • Om du köper en biljett av vår personal på plats i hamnen eller via telefon genom kundtjänst debiterar vi dig en bokningsavgift på SEK 125:-.

    Köp din biljett online och undvik bokningsavgiften
    Du undviker bokningsavgiften genom att köpa biljetter online på vår webbplats eller i vår app. Du kan köpa biljetter online fram till två timmar före avgång.

  • Rødby, Færgestationsvej 5, 4970 Rødby, Danmark. Tips: Incheckningen ligger i slutet av Europaväg E47

    Gedser, Jernbanevejen 1, 4874 Gedser, Danmark

    Puttgarden, Fährhafenstrasse, 23769 Puttgarden, Tyskland

    Rostock, Zum Fährterminal 1, 18147 Rostock Überseehafen, Tyskland. Tips: Kör mot Rostock Überseehafen

  • Välj incheckningsfil baserat på hur långt ditt fordon är, om du redan har köpt en biljett eller om du vill köpa biljett på plats i hamnen.

    Skyltarna i hamnen guidar dig. Läs mer om incheckning.

  • Incheckningen stänger 15 minuter före planerad avresa.

    I Rostock måste dock bussar, cyklister och gående checka in senast 30 minuter före planerad avgång.

  • De flesta av våra biljetter gäller hela dagen, så det är inte alltid nödvändigt att boka om.

    Du kan boka om dina biljetter genom att kontakta kundtjänst som är redo att hjälpa dig mot en avgift.

    Kontakta kundtjänst på scandlines@scandlines.com eller +46 (0) 200 439 539.

    Läs mer om ombokning.

  • Kom ihåg att du alltid har 24 timmars ångerrätt efter att ha bokat en biljett.

    Det finns två sätt att avboka en biljett beroende på om du avbokar en oanvänd eller delvis använd biljett.

    Avboka oanvända biljetter: Du avbokar biljetter som inte har nyttjats i Min bokning.

    Avboka delvis använda biljetter: Om du vill avboka en delvis använd returbiljett, ska du skicka ett e-postmeddelande med ditt bokningsnummer till vår kundtjänst så hjälper de dig vidare.

    Kontakta kundtjänst på scandlines@scandlines.com.

    Observera att vi inte återbetalar avgifter som tas ut i samband med biljettköp.

  • Du samlar poäng på alla inköp på Scandlines webbplatser, i hamnen, på färjan och i BorderShop när du antingen loggar in på din profil eller scannar ditt medlemskort. Du hittar ditt medlemskort i vår app.

    Du får dock inte poäng på köp av biljetter för sträckan Helsingör-Helsingborg, landgångsbiljetter, cykelbiljetter, bussbiljetter, lastbilsbiljetter, tidskrifter, tidningar eller tobaksprodukter.
    Varje poäng har ett värde på 0,01 DKK.

    Du samlar poäng enligt följande modell:

    0,5–1 poäng per 1 DKK på shopping (ombord på färjorna och i BorderShop)
    3 poäng per 1 DKK på Economy- och 1-dagsbiljetter
    7 poäng per 1 DKK på Standard-biljetter
    10 poäng per 1 DKK på Flex-biljetter

  • Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap i SMILE. Logga in på din profil och gå till ”Medlemsinformation”. Längst ner på denna sida kan du radera din profil.

    Observera att när du raderar din SMILE-profil kan du inte längre använda ditt SMILE-kort, utnyttja dina förmåner eller tjäna och använda poäng när du reser med Scandlines och shoppar på BorderShop.

  • Vi har samlat all information om resor under COVID-19 här.

  • Om din bizz från Brobizz är tillkopplad till EasyGo kan den användas på överfarterna Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock. Läs mer om EasyGo.

  • Tryck på hjälp-knappen på monitorn vid automatisk check-in eller kör till filen med personlig service.

  • Scandlines är en del av EasyGo. Det betyder att du inte behöver ett avtal direkt med Scandlines för att kunna använda din bizz från Brobizz på överfarterna. 

  • Nej, det är inte möjligt.
  • Du kan få en översikt över dina färjeöverfarter på Mitt Konto på brobizz.com

  • Nej, du kan endast använda din bizz från Brobizz till köp av enkelresor.
  • Med en Bizz Flex-biljett har du prioriterad plats ombord men då vi begränsat antal platser på färjan förbehåller vi oss rätten för utsålda avgångar.

  • Färjeresan Rödby–Puttgarden tar 45 minuter.

    Färjeresan Gedser–Rostock tar 2 timmar.

    Kom ihåg att incheckning måste ske senast 15 minuter före planerad avgång

  • Nej, det går tyvärr inte att växla valuta ombord på färjan.

  • Du måste öppna ditt svenska kreditkort för utlandsbetalningar, och detta gör du genom din bank. Läs mer på nordea.se.

  • Kom i god tid och kör till en bemannad incheckningsfil. På så sätt kan vi lättare placera din bil på bildäck på bästa möjliga sätt.

  • Vi gör alltid vårt bästa för att du ska få en bra resa men om du mot förmodan inte är nöjd med en produkt eller tjänst, kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

    Skicka ett e-postmeddelande till scandlines@scandlines.com och berätta om din upplevelse så försöker vi hitta en lösning.

  • Om det skulle uppstå en skada på dig, ditt fordon eller ditt resegods ombord på färjan, ska du vänligen anmäla det till vår personal innan du lämnar färjan.

    Personalen fyller då i ett formulär med ditt namn, adress, tidpunkt då skadan inträffade, plats, händelse etc.
    Vid skada på ett fordon eller liknande som är försäkrat, ska du kontakta ditt försäkringsbolag som kan hjälpa dig med värdering, reparationer och ansvarsfrågor.

    Läs om hur du anmäler andra typer av skador.

Inga stora ändringar i trafiken

Vi har inte planerat ändringar i trafiken. Vi reserverar oss dock för plötsliga oförutsedda omständigheter som kan påverka färjedriften.

Ring oss

Vår kundtjänst är öppen på vardagar kl. 8.00–18.00 och lör-sön kl. 9.00–17.00. Helgdagar kl. 9.00–17.00.

+46 (0) 200 439 539

Skriv till oss

Vi svarar på vardagar kl. 8.00–18.00, lör-sön samt helgdagar kl. 9.00–17.00.

scandlines@scandlines.com