Kontakta oss

Skriv till oss: scandlines@scandlines.com
Ring oss: +45 33 15 15 15

Öppettider

Måndag-Fredag: 08:00-16:00
Lördag: 09:00-17:00

Kanske hittar du svaret på din fråga i vår FAQ

  • Du får en kupong utskriven när du checkar in på Puttgarden eller Rostock.

    Du måste lösa in vouchern på färjan på din hemresa.

    Du kan lösa in kupongen i alla våra butiker och restauranger ombord. Här väljer du om vouchern ska betalas ut kontant, användas som betalning ombord eller sättas in på ditt kreditkort.

    Om du vill ha beloppet insatt på ditt kreditkort kan det ta upp till 10 bankdagar innan du har pengarna på ditt konto.

    Du måste lösa in kupongen den dag du reser med din 1-dagsbiljett.

  • Pengarna är på väg, men det kan ta upp till 10 bankdagar innan du har dem på ditt konto.

  • Ja, det kan du.

    En 1-dagsbiljett är giltig till den avgången du har bokat till och till alla andra lediga avgångar på samma kalenderdag.

    Din värdekupong skrivs ut i Puttgarden.

  • Ja, din biljett är fortfarande giltig.

    Din 1-dagsbiljett är giltig till den avgången du har bokat till och till alla andra lediga avgångar på samma kalenderdag.

    Kommer du senare eller tidigare än din bokade avgång kommer du med nästa lediga färja.

    Din värdekupong skrivs ut i Puttgarden.

  • Du kan boka Early Booker-biljetter när det är minst 30 dagar till din avresa.

    Om du inte kan se Early Booker-biljetter i onlinebokningen har du antingen valt en avresedag som är mindre än 30 dagar från dagens datum, eller så är biljetten slutsåld. I sådana fall kan du söka efter en annan avgång eller biljett.

  • Ja. Du kommer med nästa lediga färja om du kommer före eller efter din bokade avgång på samma kalenderdag.

  • Med en Flex-biljett är du garanterad en plats på alla avgångar från inköpsdatum till 3 månader efter den bokade avgången.

    Checka bara in i hamnen senast 15 minuter före din önskade avgång.

  • De flesta biljetter har ett onlinepris och ett hamnpris.

    Onlinepriset gäller vid köp via scandlines.se, Scandlines-appen eller via kundtjänst. Hamnpriset gäller vid köp i hamnen.

    Du får alltid det billigaste priset när du bokar din biljett via hemsidan eller appen.

    Observera att det tillkommer en bokningsavgift på biljetter köpta i Gul bana i hamnen och via kundtjänst.

  • För fordon över 6 meter tillkommer ett längdtillägg på SEK 300:- per löpande 2 meter. Läs mer om längd och definition av fordon.

  • Köper du biljett i hamnen i den gula filen som är bemannad eller hos kundtjänst via e-post eller telefon så tar vi ut en bokningsavgift. Här kan du läsa mer om bokningsavgiften.

    Köp din biljett online och undvik bokningsavgiften
    Du undviker bokningsavgiften genom att köpa biljetter online på vår webbplats eller i vår app. Du kan köpa biljetter online fram till två timmar före avgång.

  • För att delvis täcka ökade bränslekostnader har vi varit tvungna att införa ett bränsletillägg på biljetter för bilar och campingfordon.

    Eftersom bränsletillägget tillkommer per överfart debiteras returbiljetter två gånger – en gång för utresan och en gång för hemresan.

    Bränsletillägget kommer att läggas till på biljetter som avgår från och med den 2 januari 2023.

    Läs mer om bränsletillägget.

  • EU:s system för handel med utsläppsrätter (EU ETS) infördes 2005 för att främja en kostnadseffektiv minskning av växthusgasutsläpp (GHG).

    Från och med 2024 kommer rederier som trafikerar hamnar inom EU/EES att betala årliga EU-utsläppsrätter (EUA) för växthusgasutsläpp. Utsläppen kommer att rapporteras och verifieras av EU:s övervakning.

    Att följa ETS innebär betydande kostnader. Därför har Scandlines från och med den 6 januari 2025 infört ett ETS-tillägg på alla överfarter. Tillägget återspeglar kostnaderna för den CO₂ som produceras enligt ETS.

    Alla biljettpriser inkluderar ETS-tillägget.

    Observera att ETS-tillägget läggs till per överfart, så tur-och-returbiljetter debiteras två gånger – en gång för utresan och en gång för hemresan.

  • Rødby, Færgestationsvej 5, 4970 Rødby, Danmark. Tips: Incheckningen ligger i slutet av Europaväg E47

    Gedser, Jernbanevejen 1, 4874 Gedser, Danmark

    Puttgarden, Fährhafenstrasse, 23769 Puttgarden, Tyskland

    Rostock, Zum Fährterminal 1, 18147 Rostock Überseehafen, Tyskland. Tips: Kör mot Rostock Überseehafen

  • Välj incheckningsfil baserat på hur långt ditt fordon är, om du redan har köpt en biljett eller om du vill köpa biljett på plats i hamnen.

    Skyltarna i hamnen guidar dig. Läs mer om incheckning.

  • Incheckningen stänger 15 minuter före planerad avresa.

    I Rostock måste dock bussar, cyklister och gående checka in senast 30 minuter före planerad avgång.

  • SMILE har upphört den 31 januari 2024. Läs mer här

  • Möjligheten att gå med i SMILE är inte längre tillgänglig.

  • Du kan när som helst radera din SMILE-profil och dina uppgifter genom att logga in på din SMILE-profil och välja ”Ta bort din profil” under menyalternativet ”Medlemsinfo”.

    Obs! Om du har SMILE-poäng som du vill ha utbetalda i samband med avslutandet av SMILE ska du INTE radera din profil – då raderas även dina intjänade poäng.

  • SMILE har upphört den 31 januari 2024. Om du är medlem kan du fortfarande logga in och läsa om dina möjligheter. Logga in här

  • De flesta av våra biljetter gäller hela dagen, så det är inte alltid nödvändigt att boka om.

    Du kan boka om dina biljetter genom att kontakta kundtjänst som är redo att hjälpa dig mot en avgift.

    Kontakta kundtjänst på scandlines@scandlines.com eller +46 (0) 200 439 539.

    Läs mer om ombokning.

  • Kom ihåg att du alltid har 24 timmars ångerrätt efter att ha bokat en biljett.

    Det finns två sätt att avboka en biljett beroende på om du avbokar en oanvänd eller delvis använd biljett.

    Avboka oanvända biljetter: Du avbokar biljetter som inte har nyttjats i Min bokning.

    Avboka delvis använda biljetter: Om du vill avboka en delvis använd returbiljett, ska du skicka ett e-postmeddelande med ditt bokningsnummer till vår kundtjänst så hjälper de dig vidare.

    Kontakta kundtjänst på scandlines@scandlines.com.

    Observera att vi inte återbetalar avgifter som tas ut i samband med biljettköp.

  • Om din bizz från Brobizz är tillkopplad till EasyGo kan den användas på överfarterna Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock. Läs mer om EasyGo.

  • Tryck på hjälp-knappen på monitorn vid den blå filen eller kör till den gula filen med personlig service.

  • Scandlines är en del av EasyGo. Det betyder att du inte behöver ett avtal direkt med Scandlines för att kunna använda din bizz från Brobizz på överfarterna. 

  • Nej, det är inte möjligt.
  • Du kan få en översikt över dina färjeöverfarter på Mitt Konto på brobizz.com

  • Nej, du kan endast använda din bizz från Brobizz till köp av enkelresor.
  • Med en Bizz Flex-biljett har du prioriterad plats ombord men då vi begränsat antal platser på färjan förbehåller vi oss rätten för utsålda avgångar.

  • Färjeresan Rödby–Puttgarden tar 45 minuter.

    Färjeresan Gedser–Rostock tar 2 timmar.

    Kom ihåg att incheckning måste ske senast 15 minuter före planerad avgång

  • Nej, det går tyvärr inte att växla valuta ombord på färjan.

  • Du måste öppna ditt svenska kreditkort för utlandsbetalningar, och detta gör du genom din bank. Läs mer på nordea.se.

  • Kom i god tid (gärna 30 minuter före planerad avgång) och kör till den gula filen. På så sätt kan vi lättare placera din bil på bildäck på bästa möjliga sätt.

  • Vi gör alltid vårt bästa för att du ska få en bra resa men om du mot förmodan inte är nöjd med en produkt eller tjänst, kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

    Skicka ett e-postmeddelande till scandlines@scandlines.com och berätta om din upplevelse så försöker vi hitta en lösning.

  • Om det skulle uppstå en skada på dig, ditt fordon eller ditt resegods ombord på färjan, ska du vänligen anmäla det till vår personal innan du lämnar färjan.

    Personalen fyller då i ett formulär med ditt namn, adress, tidpunkt då skadan inträffade, plats, händelse etc.
    Vid skada på ett fordon eller liknande som är försäkrat, ska du kontakta ditt försäkringsbolag som kan hjälpa dig med värdering, reparationer och ansvarsfrågor.

    Läs om hur du anmäler andra typer av skador.

Inga stora ändringar i trafiken

Vi har inga schemalagda trafikförändringar. Vi förbehåller oss dock rätten att göra ändringar vid oförutsedda omständigheter som kan påverka färjedriften.

Läs även...