Ett av stegen på vår resa mot emissionsfria färjor är att på Rödby–Puttgarden-linjen byta ut de thrusters på alla fyra hybridfärjor som både styr och driver fartygen framåt.
Våra nya thrusters ger mindre undervattensbuller och bidrar till en ytterligare minskning av koldioxidutsläppen. Vi mäter i samarbete med den tyska miljöorganisationen NABU hur mycket vi kan dämpa undervattensbullret.
Fartyg som avger mindre undervattensbuller är till glädje för bland annat tumlarna i Fehmarn Bält. Den totala investeringen i nya thrusters uppgår till 100 miljoner danska kronor.

Hybridfärjor med miljövänligare thruster-motorer
M/S Schleswig-Holstein var den första av totalt fyra Scandlines-hybridfärjor på rutten Rödby–Puttgarden som vi utrustade med nya thruster-motorer hösten 2019. Därefter fick M/S Deutschland nya thrusters i april 2020. I september 2021 följde M/S Prins Richard, och i septemer 2022 fick den fjärde hybridfärjan på Rödby-Puttgarden linjen, M/S Prinsesse Benedikte nya thrusters.
Högteknologiska pull-thrusters ersätter push-thrusters
På våra gamla push-thrusters satt propellern baktill så att vattnet först måste passera thrustern innan den nådde själva propellerdrevet.
Vi byter nu till högteknologiska push-thrusters där propellern sitter längst fram på thrustern så att det uppnås ett mer homogent flöde genom vattnet. Varje thruster har fyra propellerblad, väger 25 ton och har en diameter på 3,2 meter.
Fartyg som avger mindre undervattensbuller är till glädje för bland annat tumlarna i Fehmarn Bält.
Läs mer om vår gröna agenda
Läs alla-
En hållbar framtid
För att stärka vår gröna agenda har vi för hela organisationen åtagit oss att stödja framför allt fem av FN:s globala mål för hållbar utveckling.
-
En flotta av hybridfärjor
Hybridsystemet på våra färjor liknar det som finns i hybridbilar där bensin eller diesel kombineras med el.
-
Vind i rotorseglet
Vi har sedan 2013 satsat på färjor med miljövänlig hybridteknik. I 2020 og 2022 lade vi miljövänlig vindkraftsteknik till listan då vi installerade ett rotorsegel på de två hybridfärjor M/S Copenhagen og M/S Berlin som trafikerar Gedser–Rostock-linjen.
-
Grön färjedrift
Vi använder idag hybridfärjor som förorenar betydligt mindre än vanliga färjor. Men vårt mål är att segla emissionsfritt med batteridrivna färjor – alltså helt elektriskt – om några år.
-
Fler gröna initiativ
Vi uppnår mindre matavfall bland annat genom portionering, genom att sätta fram mindre mängder mat på en buffé åt gången och genom att ha ett något mindre utbud att välja bland.