Vi lägger väldigt stor vikt vid att kontinuerligt minska vår elförbrukning på varje överfart. Vi investerar i energieffektivisering och justeringar i driften som leder till stora energibesparingar.

På den cirka 18,5 kilometer långa sträckan mellan Rödby och Puttgarden har Scandlines sedan öppnandet av rutten 1963 förbättrat sitt koncept till perfektion. Avgånge runt dygnet, 365 dagar om året – det blir över 35 000 avgångar varje år. Därför har även små justeringar stor effekt.

Överfarten tar bara 45 minuter, och lossning och lastning klaras av på 15 minuter. Det är alltså den snabbaste och mest effektiva vägen från Skandinavien till det europeiska fastlandet – och den kan snart också bli den mest miljövänliga.

Færgen Schleswig Holstein sejler mod Puttgarden havn

Nya propellerblad på Gedserfärjorna

I januari 2023 satte vi nya propellerblad på Gedserfärjorna och har därmed optimerat fartygen för den aktuella driftsprofilen.  Detta ger en bättre verkningsgrad för propellern och en energibesparing på framdrivningsenergi på hela 11 procent.

Under 2016 satte vi in två nya hybridfärjor på Gedser-Rostock-rutten. Färjorna är specialkonstruerade för rutten och för en hastighet på 20 knop med tre motorer i drift: två på centerpropellern och en för hotellast och thrusters.

Som en del av vår gröna agenda har farten reducerats till 16 knop och därför behövs det bara en motor på centerpropellern. Fartygens framdrivningsmaskineri är inte optimerat för denna hastighet, och en huvudmotor har inte tillräckligt vridmoment för att vrida propellern med den designade pitchen (propellerbladets vinkel). För att inte överbelasta motorn reduceras pitchen och propellerns effektivitet sjunker avsevärt.

Den tidigare centerpropellern med en diameter på 4,6 meter utnyttjades därmed inte optimalt, så vi beslutade att byta ut de fem propellerbladen mot mindre blad, så att centerpropellern nu har fått en diameter på 4,2 meter. Förutom den förbättrade effektiviteten minskar den också vibrationerna och minimerar samtidigt risken för bottenskador.

Med en överfartstid på två timmar minskar de nya propellerbladen framdrivningsenergin och koldioxidutsläppen med 11 procent.

Nya blad på centerpropellern på Scandlines Gedser-Rostock-hybridfärjor:

Före: Centrumpropeller med en diameter på 4,6 meter

Nu: Centrumpropeller med en diameter på 4,2 meter

Antal: Centerpropellern har totalt fem blad

Vikt: Varje blad väger 1 223 kg

Besparing på framdrivningsenergi: 11 procent

Koldioxid-reduktion: 11 procent

 

Vi minskar ständigt vår elförbrukning